سنتز سبز نانوذره مغناطیسی MnFe2O4 و بررسی کارایی آن در فرایند حذف فتوکاتالیستی آنتی بیوتیک تتراسایکلین: الگویی موثر جهت تصفیه فاضلاب صنایع داروسازی نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تامین آب سالم و تصفیه آلاینده های نو ظهور مثل آنتی بیوتیک ها بخش مهمی از موضوع گسترده آب شناسی نظامی است. امروزه فرایندهای فتوکاتالیستی به منظور حذف این عوامل بسیار مطلوب عمل می کنند و قادر هستند در اکثر مواقع بدون تولید محصولات جانبی، موثر واقع شوند.

هدف

هدف از این مطالعه سنتز سبز نانوذره مغناطیسی MnFe2O4 و تعیین کارایی آن در حذف فتوکاتالیستی تتراسایکلین از محلول های آبی به عنوان الگویی موثر جهت تصفیه فاضلاب داروسازی نظامی می باشد.

مواد و روش ها

این پژوهش یک مطالعه آزمایشگاهی است که در یک راکتور ناپیوسته و در دمای اتاق بر روی نمونه های سنتتیک انجام شد. ابتدا نانوذره مغناطیسی MnFe2O4 با استفاده از عصاره گیاه بادرنج بویه به روش سبز سنتز و توسط آنالیز های XRD، FESEM، TEM، FTIR و VSM مشخصه یابی شد و سپس اثربخشی آن در فرایند حذف فتوکاتالیستی تتراسایکلین در حضور نور UV با بررسی پارامترهای مختلفی نظیر؛ (pH (3-9، دوز کاتالیست (0/025 - 1گرم بر لیتر)، غلظت اولیه تتراسایکلین (5-100 میلی گرم بر لیتر) و زمان تماس (180-5 دقیقه) مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

در این مطالعه، شکل کروی و سطح یکنواخت نانوذره سنتز شده با اندازه 50-40 نانومتر و به علاوه، خاصیت سوپرپارامغناطیسی نانوذره سنتز شده مورد تایید قرار گرفت. همچنین، آزمایشات فتوکاتالیستی نشان داد، حداکثر راندمان تخریب تتراسایکلین در شرایط بهینه (9=pH، دوز نانوذره= 0/5 گرم بر لیتر، زمان ماند =200 دقیقه و با غلظت اولیه 20 میلی گرم بر لیتر تتراسایکلین) 68/71 درصد به دست آمد که در مقایسه با نتایج آزمایشات فتولیز در شرایط مشابه 33/66 درصد افزایش راندمان را نشان داد. ازسویی، نتایج آزمایشات پایداری و استفاده مجدد این نانوذره کاهش 4 درصد راندمان حذف تتراسایکلین را پس از شش سیکل نشان داد. لازم به ذکر است، سینتیک سرعت واکنش در این مطالعه از مدل شبه درجه اول پیروی نمود.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج مطلوب به دست آمده در این مطالعه، این فرایند جهت حذف آلاینده های دارویی و تصفیه فاضلاب صنایع داروسازی نظامی و همچنین بیمارستان های نظامی نیز پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2650443 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!