شناسایی و پایش منابع گرد و غبار و ماسه های روان استان آذربایجان شرقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

گرد و غبار یک معضل آب و هوایی است که می تواند باعث خطرات جدی محیطی شده و موجب تاثیرات نامطلوب بر کشاورزی، صنعت، ترافیک و زندگی روزانه مردم شود. در این مطالعه منابع تولید گرد و غبار و ریزگرد در استان آذربایجان شرقی (حاشیه شرقی دریاچه ارومیه) شناسایی و بررسی شد.

روش شناسی:

 تحقیق پیش رو از نقطه نظر روش در دسته پژوهش های کمی و تجزیه و تحلیل داده های با استفاده از آمارهای 6 ساله (1401-1396)، شناسایی منابع تولید ریزگرد، اندازه گیری و پایش تولید گرد و غبار و رسوبات بادی با استفاده از شاخص RDD، همچنین اندازه گیری سرعت آستانه و شدت فرسایش بادی با استفاده از دستگاه تونل باد انجام شد.

یافته ها

سهم کاربری ها در کانون های ریزگرد استان به ترتیب 8/48% اراضی کشاورزی، 19% اراضی تالاب خشک شده یا دریاچه، 2/32% مراتع تخریب یافته و غیره است. از نظر شکل شناسی، کانون های ریزگرد استان حدود 53/2% دشت دامنه ای و 47/97% دشت سیلابی و غیره هستند. کانون تولید ریزگرد حاشیه شرقی دریاچه ارومیه فعال ترین کانون در استان است که مشکلات زیادی برای ساکنین محلی و مناطق هم جوار ایجاد می نماید. این کانون ریزگردها عمدتا شامل اراضی زراعی دیم، اراضی زراعی رها شده، اراضی تالاب خشک شده یا دریاچه و مراتع تخریب یافته است.

نتیجه گیری

در استان آذربایجان شرقی بعضی از اراضی نظیر اراضی زراعی شخم خورده، دیمزارهای رها شده، مراتع فقیر، بستر خشک ساحل دریاچه ارومیه ناشی از پس روی آب، بستر خشک رودخانه ها و آبراهه های فصلی و غیره در صورت همراهی عوامل نامساعد اقلیمی و فراهم بودن سایر شرایط محیطی به صورت بالقوه می توانند به عنوان منابع تولید گرد و غبار ریزگرد عمل نمایند ولیکن اراضی فوق الذکر در استان آذربایجان شرقی به صورت پراکنده مستقر بوده و در موارد و زمان های خاص قادر هستند در ایجاد ریزگرد در حجم قابل ملاحظه عمل نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
319 تا 329
لینک کوتاه:
magiran.com/p2651024 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!