دانشگاه سبز پایدار؛ شناسایی و تدوین شاخص ها با روش دلفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

بسیاری از دانشگاه های امروزی تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد، جامعه و محیط زیست دارند، چرا که آن ها از نظر اندازه و جمعیت به "شهرهای کوچک" شباهت دارند. دانشگاه ها مسیولیت مهمی در جهت ایجاد چشم اندازی برای آینده در زمینه ایجاد توسعه پایدار دارند. در مواجهه با مسایل مهمی مانند تغییر شرایط آب وهوایی و کمبود منابع محیط زیستی و همچنین تخریب محیط زیست، ماموریت دانشگاه ها ایجاد فضایی در جهت بازسازی محیط زیست است. راه اندازی شیوه های سبز در توسعه دانشگاه ها هنوز در مراحل اولیه است. لذا پژوهش حاضر به شناسایی و دسته بندی ابعاد و مولفه های دانشگاه سبز پایدار پرداخته است.

روش شناسی: 

این مطالعه با بهره گیری از تکنیک دلفی انجام شده است. اعضای پانل دلفی 20  نفر از اعضای هییت علمی دانشگاه ایلام بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند و با استفاده از تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 انجام شد.

یافته ها

پس از دو دور توزیع پرسشنامه، تعداد 91 مولفه  در 10 بعد شامل پژوهش سبز، فرهنگ سازمانی سبز، روانشناسی سبز، تامین مالی، اداری و حسابداری سبز، پایداری پردیس، آموزش سبز، مدیریت سبز، خدمات تخصصی و اجتماعی سبز، ارزیابی، گزارش دهی، پاسخگویی، تعهد و نظارت بر توسعه پایدار و ارایه اطلاعات زیست محیطی و مشارکت سبز برای راه اندازی و توسعه دانشگاه سبز شناسایی شدند.

نتیجه گیری

اساسی ترین نتیجه پژوهش حاضر استخراج و دسته بندی کردن ابعاد و مولفه های دانشگاه سبز باتوجه به ساختار سازمانی و اداری دانشگاه های کشور می باشد. باتوجه به ویژگی های درحال تغییر و منحصر به فرد ساختار سازمانی و نحوه اداره دانشگاه ها، این دسته بندی کمک می کند که دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نسبت به استقرار یک دانشگاه سبز بر اساس بروزترین مولفه ها گام بردارند و به پایش و ارزیابی خود در مسیر سبزشدن بپردازند.

زبان:
فارسی
صفحات:
423 تا 434
لینک کوتاه:
magiran.com/p2651034 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!