بررسی وضعیت نابرابری در پرداخت درخصوص مراقبت های بهداشت دهان و دندان در خانوارهای شهرستان اهواز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تامین مالی در نظام سلامت، زمانی عادلانه خواهد بود که هزینه های مربوط به مراقبت های سلامت برای خانوارها برحسب توان پرداخت آنها، نه براساس خطر بیماری توزیع شده باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی وضعیت نابرابری در پرداخت از جیب خانوارها بابت مراقبت های بهداشت دهان و دندان در خانوارهای شهرستان اهواز بود.

روش بررسی

مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و مقطعی بوده که در آن با روش نمونه گیری طبقه ای-خوشه ای 715 خانوار ساکن در شهرستان اهواز سال 1401 از نظر نابرابری در پرداخت از جیب بیماران از طریق شاخص کاکوانی مورد مطالعه قرار گرفت. جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه انجام شد. برای محاسبه پایایی پرسشنامه، ابزار اندازه گیری در بازه زمانی هفت روزه بر روی یک گروه 10 نفره اجرا شد و ضریب همبستگی آنها 0.89 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار Stata و Excel استفاده شد.

یافته ها

براساس این مطالعه، سهم مخارج بهداشت دهان و دندان از درآمد خانوارها در پنجک 1 تا 5 به ترتیب برابر 69.41، 45.29، 27.77، 25.38 و 17.7 درصد بود. همچنین ضریب جینی برابر با 0.384 و شاخص تمرکز نیز برابر با 0.174 و شاخص کاکوانی عددی منفی و برابر با 0.21- است. همچنین میانگین درصد پرداخت از جیب بابت خدمات دندانپزشکی در خانوارهای مورد مطالعه 93.62 درصد بود.

نتیجه گیری

نسبت پرداخت از جیب بابت مراقبت های دندانپزشکی از درآمد خانوارها در پنج های درآمدی پایین بیشتر بود و می توان گفت که حالت تنازلی در تامین مالی از طریق پرداخت از جیب بابت مراقبت های دهان و دندان وجود دارد. بنابراین مدیران و سیاست گذاران سلامت باید با گسترش پوشش بیمه ای و حفاظت از اقشار فقیر در برابر مخارج ناخواسته بهداشت دهان و دندان شدت پس روندگی در تامین مالی را کاهش دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p2651503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!