واکاوی اثرگذاری توسعه گردشگری بر کاهش فقر در مناطق مرزی روستایی مطالعه موردی: شهر پارس آباد مغان

نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مناطق مرزی از اهمیت ویژه ای در سطح ملی و فرامرزی برخوردار بوده و دارای ظرفیت و چالش هایی جهت جذب گردشگری می باشد. بااین وجود امروزه این نواحی به دلیل کمبود امکانات و عدم سرمایه گذاری های مناسب همواره از نقاط محروم کشور محسوب می شوند. پژوهش حاضر واکاوی اثرگذاری توسعه گردشگری بر کاهش فقر در مناطق مرزی روستایی (موردمطالعه: شهر پارس آباد مغان) موردبررسی قرار می گیرد.

روش

این پژوهش ازنظر ماهیت انجام، توصیفی - تحلیلی می باشد و ازنظر هدف کاربردی است. برای گردآوری داده ها از روش های کتابخانه ای و میدانی شامل مشاهده - پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق، در شهر پارس آباد که طبق فرمول کوکران 352 نفر از بین ساکنان و سازمان میراث فرهنگی صنایع و گردشگری مناطق مرزی، به عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری سیستماتیک پرسشنامه ها تکمیل شده است.

یافته ها

یافته های پژوهش به دست آمده، از اطلاعات داده های spss، که شیوه های آمار توصیفی و همچنین در بخش استنباطی اثبات فرضیه ها در دو گروه قبل و بعد از آزمون دوجمله ای (باینومیال) استفاده می شود. بر همین مبنا توسعه گردشگری در مناطق مرزی در تمامی ابعاد (به غیراز بعد اقتصاد، اجتماعی و فرهنگی، زیست محیطی و کالبدی) در سطح معناداری کوچک تر از 005/0، با سطح اطمینان 95 درصد سطح مطلوب قرار داشته است.

نتایج

درنتیجه این تحقیق درواقع. پایین بودن مقادیر میانگین (گروه ها) به دست آمده از تاثیرات بعد اقتصادی بر توسعه گردشگری که گویه های براثر توسعه گردشگری تفاوت سطح معناداری مطلوبیت عددی نیز به شکل منفی ارزیابی و برآورد شده می باشد. و می تواند به عنوان منبع درآمدزایی برای مناطق مرزی و کشور باشد و از فقر و بیکاری مردم بکاهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2652221 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!