استانداردسازی حقوق «بزه دیدگان مرزی» در عملیات تروریستی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در سایه مبارزه جدی با تروریسم، لزوم حمایت از حقوق بزه دیدگان جرایم تروریستی مرزنشین که واقعا می توان از آن ها به «سربازان بی دفاع» تعبیر نمود، امری انکارناپذیر است «نوع و آسیب پذیری» بزه دیدگان تروریسم به گستره «اهداف تروریست ها» در فرآیند کشف جرم برای مقامات پلیسی و یگان های مرزبانی آن هم در نقاط حاشیه نوار مرزی که به سرعت احتمال فرار تروریست ها به آن سوی مرزها متصور است دارای اهمیت فراوانی است. هدف احصاء موازین حقوقی مرتبط با کرامت انسانی و کاهش خسارات وارده بربزه دیدگان تروریسم مرزنشین در نظام حقوقی کشورهای موردمطالعه به منظور «استانداردسازی حقوق این دسته از مرزنشینان به عنوان بخشی از شهروندان در نظام حقوقی ایران» در فرآیند مقابله با تروریسم است.

روش

پژوهش حاضر از نظر ماهیت موضوع «بنیادی نظری»؛ از حیث هدف «کاربردی» و روش انجام آن «توصیفی- تحلیلی» بوده و داده های موردنظر به روش اسنادی گردآوری شده است. در این راستا برای استخراج داده های موردنیاز با روش فیش برداری از منابع داخلی و خارجی؛ داده های موردنظر در راستای اهداف پژوهش دسته بندی گردیده و با رویکرد تفسیری مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است.

یافته ها

بیشترین فراوانی بزه دیدگی بزه دیدگان مرزی؛ ناشی از حملات مکرر تروریست ها؛ به واسطه دسترسی آسان و در معرض قرار گرفتن جغرافیایی این قبیل از بزه دیدگان در مسیر ترانزیت آن ها است.

نتایج

تثبیت مدون و قانونمند حقوق این دسته از شهروندان؛ مستلزم احصاء مصادیق خلاءهای حقوقی آن ها در نظام های پیشرو در مقابله با تروریسم و در نهایت استانداردسازی تقنینی و اجرایی در نظام حقوقی ایران به منظور تقلیل میزان بزه دیدگی مرزنشینان است.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2652222 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!