سرمایه انسانی، باور به فرصت و عملکرد بین المللی: نقش میانجی گر هوش فرهنگی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این مقاله رابطه بین سرمایه انسانی عمومی و سرمایه انسانی خاص و تاثیر آن بر عملکرد بین المللی را با نقش واسطه گری باورهای فرصت و همچنین هوش فرهنگی بررسی می نماید. این مطالعه با استفاده از این پیش فرض که باور به فرصت در سطح بین المللی عاملی مهم در پیشبرد کسب وکارهای مخاطره پذیر بین المللی است، مفاهیم مرتبط با ویژگی های کیفی کارکنان در قالب سرمایه انسانی به دو صورت سرمایه انسانی عمومی و سرمایه انسانی خاص و همچنین در نظر گرفتن میزان هوش فرهنگی کارکنان شرکتها را نیز مورد ارزیابی و تحلیل قرار داده است.

روش شناسی: 

بااستفاده از 144 نمونه از بین شرکتهای بین المللی و با استفاده از مدل سازی به روش حداقل مربعات جزیی (PLS-SEM) فرضیات پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

روابط مثبتی که در سازه های این پژوهش بین سرمایه انسانی عمومی، سرمایه انسانی خاص و هوش فرهنگی وجود دارد، نشان می دهد که قابلیت ها و توانایی های کارکنان برای موفقیت آن ها در محیط های فرهنگی متنوع بسیار حیاتی است.

نتیجه گیری

برای اولین بار، این مطالعه بر روی رابطه بین سرمایه انسانی کلی، سرمایه انسانی خاص، هوش فرهنگی، باورهای فرصت و عملکرد بین المللی تمرکز دارد. نتایج نشان می دهد که مهارت ها، توانایی ها، نگرش ها و باورهای کارکنان عوامل کلیدی در موفقیت آنها در محیط های فرهنگی متنوع هستند. همبستگی مثبت بین سرمایه انسانی و باورهای فرصت، اهمیت سرمایه گذاری در مهارت ها و آموزش کارکنان را برای افزایش آمادگی آنها برای پیگیری فرصت های بازار جهانی تاکید می کند. علاوه بر این، رابطه بین هوش فرهنگی و باورهای فرصت نشان می دهد که هوش فرهنگی می تواند نقش تعاملی مهمی در آمادگی کارکنان برای پیگیری فرصت های جهانی ایفا کند. پژوهش های آینده باید این یافته ها را بیشتر مورد بررسی قرار داده و نقش واسطه های دیگر در حوزه های رفتاری را بررسی کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2652570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!