واکاوی رفتارهای حل مساله اجتماعی در بین رهبران کارآفرین اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی رفتارهای حل مساله اجتماعی در بین رهبران کارآفرین اجتماعی است. شناسایی مساله اجتماعی و حل مساله اجتماعی در بین رهبران از محورهای اصلی کارآفرین اجتماعی تلقی می شود. برای شکل گیری حل مساله اجتماعی از رفتارها در میدان اجتماعی استفاده می شود. ضرورت اصلی پژوهش نظری است و پژوهش های قبلی به رفتارهای حل مساله اجتماعی توجه اندکی کرده اند. ضرورت دیگر پژوهش توجه به شناسایی مساله اجتماعی و حل مساله جتماعی در کارآفرینی است. نظریه اصلی مورد استفاده، نظریه شناخت اجتماعی بندورا (1977) است.

روش پژوهش: 

برحسب ماهیت، اکتشافی، برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی - روایتی است. تعریف جامعه مورد مطالعه تمام رهبران کارآفرینان اجتماعی هستند که در طول فعالیت خودشان یک مساله اجتماعی را حل کرده باشند. واحد تحلیل فردی محسوب می شود که منظور رهبران اجتماعی هستند و برای حل مساله اجتماعی تلاش دارند و قلمرو زمانی گردآوری داده ها در سال 1399 است. و روش نمونه گیری گلوله برفی است که 10 مصاحبه در میان رهبران کارآفرین اجتماعی انجام شد که از مصاحبه هشتم به اشباع نظری دست یافته شد.

یافته ها

رفتارهای شناسایی مساله اجتماعی توسط کارآفرینان اجتماعی شامل مسوولیت پذیری اجتماعی و خود اجتماعی است و رفتارهای حل مساله اجتماعی شامل انگیزه اجتماعی و اعتقادات و باورها است. هسته رفتار شناسایی مساله توسط کارآفرینان اجتماعی خود اجتماعی است که برحسب آن شناسایی مساله اجتماعی (مسوولیت پذیری اجتماعی) صورت می گیرد و در ادامه منجر به ایجاد رفتارهای حل مساله اجتماعی شامل انگیزه اجتماعی و اعتقادات و باورها در بین رهبران کارآفرین اجتماعی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2652571 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!