حمایت کیفری از قلمرو حریم خصوصی فضای مجازی در تحقیقات پلیسی با نگاهی به مقررات ایران و اسناد بین المللی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با گسترش فضای مجازی، پیشگیری از نقض حریم خصوصی نیز همواره مورد توجه پلیس و ضابطان قضایی در ماموریت های انتظامی و اطلاعاتی و قانون گذاران نظام های عدالت کیفری قرار گرفته است؛ بنابراین، ضابطان دادگستری، پلیس امنیت عمومی و پلیس فتا به موازات اقدامات تقنینی، باید با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، نقشی موثری در صیانت از امنیت حریم خصوصی در ماموریت های اطلاعاتی و تحقیقات مقدماتی ایفاء کنند.

روش

این پژوهش از نوع کیفی و از حیث روش اجراء توصیفی-تحلیلی است. از این رو، داده ها  به شیوه اسنادی و سنجش مقررات بر پایه اسناد و منابع مکتوب  و نیز مطالعه و واکاوی دیدگاه های صاحب نظران حقوقی با ابزار فیش برداری جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

یافته ها

با توجه به جرم انگاری نقض حریم خصوصی در فضای مجازی و اتخاذ رویکردها و تدابیر پیشگیرانه به منظور تامین امنیت حریم خصوصی، رویکرد اساسی اسناد بین المللی دایر به حمایت از امنیت مکاتبات، مراسلات، داده ها و اطلاعات خصوصی کاربران و کنشگران در بستر فضای مجازی است و به طورکلی در اسناد بین المللی، به اجماع بین المللی به منظور صیانت و تامین امنیت کلیه ابعاد حریم خصوصی تاکید شده است.

نتیجه گیری

علاوه بر اقدامات تقنینی و جرم انگاری نقض حریم خصوصی در فضای مجازی از سوی متولیان نظام عدالت کیفری، توجه پلیس و ضابطان قضایی به اقدامات و تدابیر پیشگیرانه انتظامی مبنی بر تحقق امنیت و امنیت مداری حریم خصوصی در اجرای ماموریت های سازمانی در این فضا ضروری بوده و در شناسایی و مقابله با مصادیق نقض حریم خصوصی در ماموریت های اطلاعاتی و انتظامی نقش موثری ایفاء می کنند و اسناد بین المللی نیز ممنوعیت نقض حریم خصوصی را مورد توجه جدی قرار داده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2653047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!