هیپراکسی نورموباریک مکرر روزانه: راهکاری غیردارویی در مواجهه با نفروتوکسیسیتی القا شده توسط جنتامایسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

نفروتوکسیسیتی ناشی از جنتامایسین یکی از رایج ترین دلایل نارسایی حاد کلیوی می باشد که تجویز آن را محدود مینماید. شواهد نشان می دهند پیش درمانی با اکسیژن سبب افزایش فعالیت آنتی اکسیدان ها و از بافت ها در مقابل آسیب های مختلف محافظت می نماید. در این مطالعه، تاثیر پیش درمانی با هیپراکسی نورموباریک در کاهش سمیت کلیوی ناشی از جنتامایسین مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

28 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به شکل تصادفی به چهار گروه کنترل، جنتامایسین (100 میلی گرم در ازای کیلوگرم)، هیپراکسی 60 (روزی 60 دقیقه استنشاق اکسیژن 95 درصد و سپس جنتامایسین) و هیپراکسی 180 (روزی 180 دقیقه استنشاق اکسیژن 95 درصد و سپس جنتامایسین) تقسیم شدند. بعد از 9 روز، ادرار 24 ساعته جمع آوری و در روز دهم موش ها برای نمونه برداری سرم، ادرار و بافت کلیه قربانی شدند.

یافته ها

نتایج نشان می دهد هیپراکسی سبب افزایش معنی دار ظرفیت آنتی اکسیدان، کاهش کراتینین سرم و شاخص نارسایی کلیه می گردد. مطالعات بافتی و همچنین تصویربرداری اسپکت نیز نشان دهنده کاهش آسیب بافت کلیه در گروه های هیپراکسی در مقایسه با گروه جنتامایسین می باشد. اثر هیپراکسی بر وزن بدن، نسبت وزن کلیه به وزن بدن، حجم ادرار، نیتروژن اوره خون و فیلتراسیون گلومرولی معنی دار نبود.

نتیجه گیری

هیپراکسی سبب افزایش ظرفیت آنتی اکسیدان و بهبود پارامترهای عملکردی و بافتی کلیه می گردد، اما قادر به برگرداندن کامل اثرات مضر ناشی از سمیت کلیوی جنتامایسین نمی باشد. بنابراین برای بررسی دقیق تر اثرات کلینیکی هیپراکسی بر روی سمیت کلیوی حاصل از جنتامایسین به مطالعات بیشتری نیاز می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2653090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!