ارزیابی خطای انسانی با استفاده از تکنیک ارزیابی خطای انسانی و کاهش آن (HEART) براساس منطق فازی (مطالعه موردی: یک نیروگاه گازی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

همواره در سیستم های پیچیده، خطای انسانی به عنوان یک عامل موثر در اکثر حوادث شناسایی شده است. در صنعت نیروگاهی حوادث مختلف بدلیل خطای انسانی به وقوع می پیوندد و ضمن تاثیر بر روی پایداری شبکه برق کشور می تواند موجب بروز خسارات مالی و جانی شود. هدف از انجام این تحقیق ارزیابی خطای انسانی بهره برداری یک نیروگاه گازی V94.2 با تکنیک HEART فازی می باشد.

روش بررسی

ابتدا کلیه وظایف گروه بهره برداری نیروگاه با تکنیک تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (HTA) به وظایف زیر مجموعه شکسته شد و سپس با استفاده از تکنیک HEART نوع وظیفه و شرایط افزایش دهنده خطا (EPC) استخراج گردید. سپس احتمال خطای انسانی با استفاده از منطق فازی در تکنیک HEART محاسبه شد.

یافته ها

اکثر وظایف در گروه D (انجام کار نسبتا ساده) دسته بندی عمومی وظایف HEART قرار گرفتند. در بیش از 98 درصد وظایف "چک نکردن کافی" بعنوان یکی از شرایط افزایش دهنده خطا در نظر گرفته شد و بیشترین تکرار را در بین شرایط افزایش دهنده خطا به خود اختصاص داد. در بین کل فعالیت "بررسی باز بودن سکسیونر ارت ترانس تغذیه داخلی" بیشترین احتمال خطای انسانی را داشت.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به شرایط افزایش دهنده خطای تخصیص داده شده در این مطالعه و اقدامات کنترلی تعریف شده برای وظایف دارای احتمال خطای انسانی بالا، بازآموزی و توجیه اپراتورها و توجه به دستورالعمل های کاری مهمترین اقدامات جهت پیشگیری از بروز خطای انسانی در نظر گرفته شد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p2653500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!