ارزیابی آگاهی و نگرش دندان پزشکان و پزشکان عمومی شهر اصفهان در خصوص بیماری کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 از سال 2019 تاکنون، ویروس کرونا تبدیل به یک معضل جهانی شده و ایران نیز آمار مرگ و میر بالایی را در این رابطه به ثبت رسانده است. دندان پزشکی و پزشکی جزء شغل های پر خطر در دوران پاندمی شناخته می شوند و اطلاعات کافی دندان پزشکان و پزشکان جهت مقابله با این ویروس الزامی بوده است. هدف ما از این مطالعه، ارزیابی و مقایسه ی آگاهی و نگرش دندان پزشکان و پزشکان عمومی شهر اصفهان در خصوص بیماری کووید-19 می باشد.

مواد و روش ها

 این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی، از نوع مقطعی در تابستان 1400، در میان 200 نفر از دندان پزشکان و پزشکان عمومی شهر اصفهان انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ی روا شده ی محقق ساخته بوده و داده های به دست آمده به وسیله ی محاسبه ی میانگین، آزمون های t مستقل و ANOVA با سطح معنی داری 05/0 تحلیل شد.

یافته ها

 میانگین نمره ی آگاهی عمومی دندان پزشکان و پزشکان به ترتیب 1/24 ± 4/19 و 1/36 ± 4/35 و میانگین نمره ی آگاهی تخصصی آنان به ترتیب 1/49 ± 3/71 و 1/32 ± 4/46 از 7 به دست آمد. ارتباط نمره ی آگاهی تخصصی با مدرک تحصیلی معنی دار شد (0/001 = p value). میانگین نمره ی نگرش با موضوع «نگرانی در مورد کرونا» در دندان پزشکان و پزشکان به ترتیب 3/12 ± 21/39 و 2/68 ± 20/86 و میانگین نمره ی نگرش با موضوع «حفاظت شخصی و اقدامات پیشگیرانه» در هر دو گروه 26/32 از 35 گزارش شد.

نتیجه گیری

 در مطالعه ی حاضر، دندان پزشکان و پزشکان عمومی دارای آگاهی کافی در مورد اکثر جنبه های بیماری کووید-19 بودند، اما در مورد ترتیب پوشیدن وسایل حفاظت شخصی، آگاهی کافی نداشتند و در این مورد نیاز به آموزش دارند. همچنین آنان نگرش مثبتی برای استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی داشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2653607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!