تحلیل اصل تعاون در فرماندهی سلامت، در کنترل حوادث غیرمترقبه و بلایا: مشارکت طب نظامی و غیرنظامی- بخش اول: مبانی نظری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مهارت ها و ساختارها و بعضا اهداف مشترک، همکاری غیرنظامی-نظامی، را به عنوان یکی از قابل اعتمادترین مشارکت ها در حوادث غیرمترقبه و بلایا و مدیریت فوریت های بهداشت عمومی، در دوره معاصر مطرح نموده است. این همکاری رسیدگی به تمام عناصر ضروری مدیریت بحران یعنی اصول، اهداف، استانداردها و دستورالعمل ها، کارکنان، ساختار (فضا)، سیستم ها، لجستیک، عملیات بالینی و غیر بالینی (تریاژ و درمان)، آموزش متقابل، و درک عملیاتی هر سازمان را شامل می شود. تسری این همکاری با رویکرد اصل اسلامی تعاون، ضمانت اجرایی و دستاوردها را تضمین می نماید.

روش ها

مطالعه به روش کتابخانه ای و با بررسی در اسناد و منابع معتبر علمی و اسلامی، و نیز ثبت نظرات جمعی از صاحب نظران به روش مصاحبه نیمه ساختارمند انجام شد.

یافته ها

مشارکت طب نظامی و غیرنظامی در حوادث مهم و بلایا، ضروری، حیاتی و اجتناب ناپذیر است. موثرترین و زیباترین راهبرد این تعامل حیات بخش ملی، در قالب فرهنگ اسلامی تعاون، به عینیت تبدیل می گردد. در بسیاری از حوادث غیرمترقبه، مقامات غیرنظامی سلامت، برای کنترل بحران در شرایط اضطراری ملی و بلایای طبیعی درخواست همکاری و مشارکت نظامی، می کنند. این تعامل در شرایط جنگی و حوادث مهم دفاع ملی، از طرف مقامات طب نظامی درخواست می شود. در این بخش از مطالعه، ضرورت، اصول و اهداف این تعامل مرور شده است.

نتیجه گیری

مشارکت هماهنگ طب نظامی و غیرنظامی، بر اساس اصل اسلامی تعاون، در حوادث غیرمترقبه و بلایا، موجبات حفظ جان طیف وسیعی از جمعیت آسیب دیده و کاهش حداکثری آسیب های ناشی از این حوادث را فراهم می سازد

زبان:
فارسی
صفحات:
192 تا 199
لینک کوتاه:
magiran.com/p2654067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!