روش های بهبود عملکرد در نیروهای نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

انسان همواره تلاش زیادی کرده است تا توانمندی های جسمانی خود را با استفاده از هر آنچه به ذهنش می رسیده است افزایش دهد. در تاریخ جنگ های معاصر بشری نیز نشانه های زیادی از کاربرد موادی توسط سربازان دارد که آن ها را برای نبردهای بی رحمانه آماده می کرده است. امروزه نیز انسان همچنان این آرزو را دنبال می کند و قصد دارد از خود موجودی بی نقص و نامیرا بسازد. در دهه های اخیر و به موازات رشد تکنولوژی این آرزو با سرعت بیشتری به خصوص در نیروهای نظامی با حدت و شدت بیشتری مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر نیروهای نظامی از روش های بسیار متنوعی برای ارتقای عملکرد سربازان خود استفاده می کنند. هدف اصلی این اقدامات ضمن افزایش توانمندی های نیروهای خودی غلبه آسان تر بر دشمن است.

روش ها

در این مطالعه از روش بررسی متون منتشر شده در منابع قابل دسترس با بهره گیری از متون کتابخانه ای و پایگاه های رایانه ای استفاده شده است. مقالات منتشر شده در مورد روش های بهبود عملکرد نیروهای نظامی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

استفاده از روش های افزایش توانمندی نیروهای نظامی در دهه های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. این روش ها عمدتا به دو دسته استفاده از ابزارهای فیزیکی، ربات ها، روش های تاثیرگذار بر سیستم اعصاب مرکزی، تغییرات ژنتیکی و یا استفاده مستقیم از داروها و مواد شیمیایی تقسیم بندی می شوند. با این وجود به دلیل هزینه های مرتبط با تولید اسکلت های خارج بدنی به نظر می رسد کاربرد آن ها در حال حاضر فقط محدود به نیروهای ویژه نظامی شود. استفاده از داروها و مواد شیمیایی متداول ترین روش ارتقای توانمندی در نیروهای نظامی است. همچنین تلاش می شود تا با دخالت در سیستم عصبی انسان در توانمندی های روانی نیروها در شرایط حساس عملیاتی تداخل نمایند.

نتیجه گیری

در میادین نبرد نیروهای نظامی نیازمند اتخاذ تصمیمات سریع، هوشیاری در سطح ایده آل، تقویت حافظه و اجرای مسیولیت های چندگانه هستند. با این وجود توجه بیش از اندازه به افزایش توانمندی های غیرعادی سربازان با استفاده روزانه از داروها و یا ابزارهایی مانند اسکلت های خارج بدنی ممکن است اصولا ماهیت جنگ های آینده را کاملا متحول کند. سرعت روزافزون رشد روش های افزایش توانمندی سربازان ممکن است باعث شود که سربازان آینده افرادی باشند که خواب و ترس ندارند، هر نوع ماده ای را به عنوان غذا مصرف می کنند، از طریق تله پاتی با یکدیگر ارتباط برقرار می نمایند و به راحتی از دیوارها و موانع فیزیکی عبور می کنند. البته استفاده از روش های مختلف افزایش عملکرد نیروهای نظامی سوالات و ابهامات زیادی را از نظر سلامتی نیروها، رفتارهای انسانی آنان و جنبه های قانونی، حقوقی و اخلاقی ایجاد کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p2654087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!