کاربرد سونوگرافی هدفمند شکم در اورژانس صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
وجود خون و یا مایع در داخل شکم به دنبال ترومای شکم بیانگر احتمال وجود صدمات جدی در شکم است که معمولا نیاز به جراحی فوری لاپاراتومی را ایجاب می کند. در مراکز درمانی مناطق جنگی که پذیرش مصدومین اورژانس انجام می شود رسیدن به تشخیص سریع تر بسیار مهم است زیرا در صورت کشف خونریزی داخل شکمی می توان با اقدام درمانی به موقع و سریع باعث نجات جان مصدوم شد و به میزان قابل ملاحظه ای باعث صرفه جویی در وقت و امکانات شده و به این ترتیب از کارهای اضافی و وقت گیر تشخیصی نیز اجتناب نمود. استفاده از سونوگرافی هدفمند شکم (FAST) در مراکز ترومای شهری در تایید یا رد ضایعات شکمی جایگاه مهمی دارد ولی در مراکز درمانی خط مقدم معمولا از این ابزار استفاده نمی شود. هدف از این مقاله بررسی میزان فایده و نیاز به بکار گیری آن در مراکز درمانی خطوط مقدم نظامی است.
روش ها
این مطالعه با ارسال پرسشنامه طراحی شده و همچنین انجام مصاحبه به دو شیوه حضوری و تلفنی از متخصصین جراحی و طب اورژانس با سابقه حضور در مراکز درمانی مستقر در مناطق دفاع مقدس اجرا گردیده است.
یافته ها
نتایج مقاله بیانگر تاکید بر سودمندی روش سونوگرافی هدفمند شکم با تهیه و بهره برداری از امکانات و تجهیزات لازم در مراکز درمانی نظامی است.
نتیجه گیری
متخصصین جراحی و طب اورژانس که دارای تجربه حضور در مراکز درمانی مستقر در مناطق جنگی دوران دفاع مقدس را داشتند، همگی موافق ضرورت تجهیز مراکز درمانی نظامی و بهره گیری از نتایج ارزشمند این روش در روند درمان مصدومین بویژه در سوانح و بحران های طبیعی دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p2654089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!