فرهنگ ایمنی بیمار و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 13991399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

سالانه میلیون ها بیمار در جهان به دلیل مراقبت های پزشکی غیر ایمن، دچار آسیب و مرگ می شوند. در راستای مدیریت این مشکل، بررسی وضعیت ایمنی و عوامل تاثیرگذار بر آن حایز اهمیت است. پرستاران به دلیل نقش اساسی که در سیستم مراقبتی بهداشتی ایفا می نمایند و مسیول حداقل نیمی از خدمات سلامتی و ایمنی بیمار در بیمارستان ها می باشند.، به عنوان یکی از مهم ترین عوامل موثر در این حوزه موردتوجه می باشند. فرهنگ ایمنی بیمار در معنای پذیرش ایمنی بیمار به عنوان اولویت اول و سنجش این مهم در جهت به حداقل رساندن مراقبت های پزشکی غیرایمن از اولویت ویژه ای برخوردار است. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی، تعداد 595 پرستار شاغل در کلیه بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر به صورت تمام شماری وارد پژوهش گردیدند. داده ها با استفاده از فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه فرهنگ ایمنی (HSOPSC)، جمع آوری گردیدند. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمون های آماری رگرسیون خطی تک متغیره و چند متغیره انجام گردید.

یافته ها

یافته ها نشان دادند میانگین نمره فرهنگ ایمنی بیمار از دیدگاه پرستاران متوسط (79/133±30/12) بود. 3/75 و 7/24 درصد از شرکت کنندگان فرهنگ ایمنی بیمار را به ترتیب در حد متوسط و ضعیف گزارش نمودند. هیچ یک از شرکت کنندگان فرهنگ ایمنی را در حد عالی گزارش ننمودند. علاقه به رشته پرستاری ارتباط آماری مثبت و معنی دار با فرهنگ ایمنی بیمار داشت (001/0>=P؛ 141/0=β). دیگر متغیرهای دموگرافیک و شغلی با فرهنگ ایمنی بیمار ارتباط آماری معنی دار نداشتند (05/0<P).

بحث و نتیجه گیری

با توجه به متوسط بودن سطح فرهنگ ایمنی، بررسی راهکارهای ارتقاء شاخص های دوازده گانه فرهنگ ایمنی باید در دستور کار مدیران قرار گیرد. ازآنجاکه با افزایش علاقه مندی به حرفه پرستاری، فرهنگ ایمنی بیمار ازنظر پرستاران افزایش می یابد، توجه به علاقه مندی به رشته هنگام پذیرش دانشجویان باید عملیاتی شود. همچنین تلاش برای جذب نیروهای علاقه مند و ایجاد حمایت های سازمانی برای پایداری این علاقه مندی جهت ارتقا ایمنی بیماران ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
631 تا 642
لینک کوتاه:
magiran.com/p2655354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!