انگیزش شغلی، خودشکوفایی و معنای زندگی پرستاران در زمان رخداد حوادث بحرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

انگیزش شغلی پرستاران به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در کیفیت مراقبت پرستاری باید موردتوجه قرار گیرد. انگیزش مستقیما عملکرد کارکنان بیمارستان ها ازجمله پرستاران را در رسیدن به اهداف سازمان تحت تاثیر قرارمی دهد و خودشکوفایی میل به بهتر شدن نسبت به آنچه که یک فرد هست و آن چیزی که یک فرد ظرفیت شدن آن را دارد است. ازآنجاکه خودشکوفایی یکی از مولفه های سلامت روان است و جستجو برای معنا شالوده سلامت روانی است، دست یافتن به معنای زندگی به عنوان یک نیروی روانی باعث وبانی احساس مثبت، رضایت و حتی امنیت روانی می شود، بلایا و بحران های طبیعی ازجمله زلزله، رویدادهای مختل کننده ای هستند که معمولا مهار آن ها فراتر از ظرفیت پاسخ دهی سیستم های محلی و منطقه ای است و می تواند انگیزه پرستاران برای انجام وظایف خود را تحت تاثیر قرار دهد. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین ارتباط بین انگیزش شغلی، خودشکوفایی و معنای زندگی پرستاران در زمان رخداد حوادث بحرانی در شهرستان خوی در سال 1401 انجام شده است.

مواد و روش کار

در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 404 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مراکز آموزشی درمانی و بیمارستان های دانشکده علوم پزشکی خوی که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند، به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. جهت تکمیل داده ها از فرم مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه استاندارد انگیزش شغلی لوداهل کیچنر، پرسشنامه خودشکوفایی اهواز و پرسشنامه معنای زندگی استگر استفاده شد. کلیه داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان داد 6/61 درصد پرستاران دارای انگیزش شغلی بالا و 1/86 درصد دارای خودشکوفایی قوی می باشند. میانگین بعد حضور معنا و میانگین بعد جستجوی معنا به ترتیب 549/7 ± 476/28 و 598/7± 756/28 است. 79 درصد پرستاران دارای بعد حضور معنا و 9/81 درصد دارای بعد جستجوی معنا بودند که نشان دهنده داشتن معنا (هدف) برای زندگی است. طبق نتایج آزمون همبستگی، بین انگیزش شغلی با خودشکوفایی و معنای زندگی ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به بالا بودن انگیزش شغلی و خودشکوفایی و وجود معنای زندگی در پرستاران شاغل در این مطالعه، مدیران می توانند با فراهم کردن محیط کاری مناسب برای حفظ آن ها و ایجاد شرایطی برای افزایش بیشتر این مقادیر بهبودی هر چه بیشتر کیفیت مراقبت های پرستاری را فراهم سازند.

زبان:
فارسی
صفحات:
664 تا 675
لینک کوتاه:
magiran.com/p2655357 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!