تحلیل انسجام روایی و گفتمان های انتقادی مبتنی بر«هژمونی آزادی و نابرابری آن» در رمان «سگ و زمستان بلند» بر اساس رویکرد فرکلاف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تحلیل گفتمان انتقادی رویکردی است که زبان را به عنوان شکلی از کارکرد اجتماعی بررسی می کند و بر نحوه بازتولید قدرت اجتماعی و سیاسی به وسیله متن و گفت وگو تاکید می کند. یکی از گونه های تحلیل گفتمان، گفتمان انتقادی است که سعی دارد با روشی نظام مند به کاوش در روابط نامعلوم بین متون وقایع و اعمال گفتمانی و ساختارها، روابط فرایندهای فرهنگی و اجتماعی- سیاسی در سطح گسترده بپردازد. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به الگوی انتقادی فرکلاف، گفتمان های مرتبط با ایدیولوژی «آزادی» در رمان «سگ و زمستان بلند» مورد بررسی قرار گرفته اند. همچنین با بررسی و رمزگشایی لایه های زبانی رمان (سطح واژگانی، دستوری و ساختاری متن) و بافت موقعیت، میزان تاثیرپذیری و مجموعه ترفندهایی که نویسنده برای بیان اهداف ایدیولوژیک خود به کار بسته، مشخص می گردد. هدف نویسنده از انجام این پژوهش، کشف گزاره های تلویحی طبیعی ای است که منشی ایدیولوژیک دارند و در گفتمان های مربوط به هژمونی آزادی، در رمان «سگ و زمستان بلند» به کار رفته اند. چه بسا تعداد زیادی از این مفروضات (برای مثال کاربرد استعارات، نمادها و یا گزینش واژگان مختص به نویسندگان زن و...) کلا طبیعی شده اند و مردم عموما از وجود آن ها بی خبرند؛ داده های برآمده نشان گر آن است که تمامی عناصر رمان- از جمله «گزینش عنوان»، «تکرار»، تعداد فراوان واژگان منفی در برابر واژگان مثبت، تم خاکستری رمان، استعارات، نوع زاویه دید نویسنده، بافت موقعیت و...- به طور منسجم، در ارایه مفهوم ایدیولوژیک «آزادی» سهیم هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
399 تا 454
لینک کوتاه:
magiran.com/p2655794 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!