تغییرات بیان ژن بتا آمیلوئید(Aβ) در بافت هیپوکامپ و مقاومت به انسولین در رت های مبتلا به دیابت نوع دو متعاقب تمرین تناوبی شدید (HIIT) و مصرف هم زمان عسل آویشن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استرس اکسیداتیو و مقاومت به انسولین در دیابت نوع دو یکی از عوامل پیشرفت و تسریع اختلالات شناختی و آلزایمر بوده و سنجش تغییرات بیان ژن بتا آمیلویید و مقاومت به انسولین به عنوان یکی از اختلالات بارز در دیابت نوع دو، متعاقب تمرین تناوبی شدید و مصرف همزمان عسل آویشن هدف پژوهش می باشد.

روش ها

مطالعه ی حاضر با 36 سر موش نر جوان از نژاد ویستار که در 4 گروه کنترل (C)، تمرین تناوبی (T)، عسل آویشن (H) و تمرین تناوبی-عسل آویشن(TH) تقسیم شدند، انجام گرفت. موش ها در گروه T و TH با افزایش تدریجی تعداد تناوب و شدت، دو ماه تحت تمرین قرار گرفته و در گروه H و TH، g/kg 3 عسل آویشن دریافت کردند. سنجش وزن، گلوکز ناشتا و انسولین ناشتا از طریق کیت و شاخص مقاومت به انسولین از طریق فرمول انجام و تغییرات بیان ژن توسط RT-PCR ارزیابی گردید. یافته ها تحت آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و دو عاملی و آزمون تعقیبی بونفرونی قرار گرفتند.

یافته ها

افزایش غیرمعنادار وزن، افزایش معنادار انسولین و کاهش معنادار بیان ژن در تمامی گروه های مداخله نسبت به C، کاهش معنادار گلوکز ناشتا در گروه T و TH نسبت به C، کاهش معنادار مقاومت به انسولین در گروه T نسبت به سایر گروه ها، افزایش غیرمعنادار در گروه H و TH نسبت به C مشاهده گردید.

نتیجه گیری

تمرین های HIIT و عسل آویشن اثر فزاینده ای جهت کاهش گلوکز و بیان ژن بتا آمیلویید به عنوان یک راهکار پیشگیری کننده از بروز ویژگی های پاتولوژیک مرتبط با آلزایمر و اختلال حافظه در افراد دیابتی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
256 تا 269
لینک کوتاه:
magiran.com/p2655816 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!