بررسی سطح آگاهی بیماران بخش های داخلی و ارتوپدی از رضایت آگاهانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 رضایت آگاهانه، موافقت آزادانه و ابطال پذیر بیمار مبنی بر مشارکت در تصمیم گیری می باشد که این رضایت باید کاملا آگاهانه از بیماران اخذ گردد. این پژوهش با هدف تعیین میزان آگاهانه بودن رضایت کسب شده از بیماران بستری در بیمارستان شهید بهشتی بابل انجام شده است.

روش

 این پژوهش به صورت یک مطالعه مقطعی روی بیماران بستری در بخش های ارتوپدی و داخلی بیمارستان شهید بهشتی بابل در سال 1400 انجام شده است. تعداد 424 بیمار وارد مطالعه شده و اطلاعات با استفاده از چک لیست ویژگی های جمعیت شناختی و پرسشنامه آگاهی بیمار از رضایت آگاهانه (در خصوص اقدام درمانی) جمع آوری و ثبت گردید. توصیف و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS 18  و شاخص های توصیفی و آزمون های T-test و ANOVA در سطح معناداری 05/0 انجام پذیرفت.

ملاحظات اخلاقی: 

در این مطالعه موازین اخلاقی شامل محرمانه نگه داشتن اطلاعات بیماران، کسب رضایت برای ورود به مطالعه، اجرای طرح پس از تصویب و گرفتن کد اخلاق رعایت شده است.

یافته ها

 میانگین نمره کل آگاهی بیماران از فرم رضایت آگاهانه 26/4±2/52 بود. میزان آگاهی در گروه های سنی (037/0=P) و سطوح مختلف تحصیلات (040/0=P) تفاوت معناداری داشته است، اما بر حسب جنسیت بیمار، بخش بستری و نوع درمان انجام شده، اختلاف معناداری نداشته است (05/0<P).

نتیجه گیری

 میزان آگاهی بیماران بیشتر از 50 و نزدیک به حداکثر نمره آگاهی از رضایت آگاهانه (نمره 60) محاسبه شد و در حالی که میزان آگاهی بر اساس گروه سنی و سطح تصیلات بیمار، تفاوت مورد توجهی داشته، بیشترین نمره آگاهی مربوط به موافقت با شرکت در یک اقدام درمانی و اطمینان از انجام درمان توصیه شده به جهت بهبود بیماری بوده و کمترین آگاهی هم به ممکن بودن عدم سودمندی درمان انجام شده تعلق داشته است. جهت حصول نتایج دقیق تر، انجام مطالعه چند مرکزی، بررسی مشابه بر روی بیماران تحت یک مداخله خاص و همچنین انجام یک مطالعه مرور نظام مند پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2655817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!