وضعیت تعالی سازمانی بیمارستان های ایران با تاکید بر مدل EFQM: یک مطالعه متاآنالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اهداف: 

پایش عملکرد سیستم های مراقبت بهداشتی، الزام حیاتی برای بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است. در این پژوهش مروری بر نتایج مطالعات اخیر در حوزه تعالی سازمانی در بیمارستان های ایران که با مدل EFQM انجام شده بودند، صورت گرفت.

مواد و  روش ها

 پژوهش حاضر در سال 1401 برای مرور مقالات چاپ شده در مجلات فارسی و انگلیسی موجود در پایگاه های SID، Google Scholar، ProQuest، PubMed، Elsevier، ISI، Scopus، IranMedex، Science Direct، Spring و CIVILICA مرتبط با 15 سال اخیر انجام شد. جستجوی مقالات با بهره گیری از واژگان کلیدی سرآمدی، تعالی سازمانی، ارزیابی یا ارزشیابی عملکرد، مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، بیمارستان، نظام سلامت یا معادل انگلیسی آنها یعنی Organizational Excellence، Performance Assessment or Evaluation، EFQM، Hospital و Health system انجام شد. تحلیل منابع اطلاعاتی بر مبنای تحلیل کیفی و متاآنالیز با استفاده از پکیج های “Metafor version 3.8-1” و“Meta version 6.1-0” در زبان برنامه نویسی R انجام شد.

یافته ها

 در دوره مورد بررسی، 14 مقاله به مطالعه مقوله تعالی سازمانی (کیفی و کمی) در بیمارستان های ایران پرداخته بودند که 13 مورد آنها به ارزیابی کمی مولفه های تعالی سازمانی اختصاص داشتند. در این مطالعات، شاخص توانمندسازی برای 16 بیمارستان و شاخص نتایج برای 13 بیمارستان گزارش شده بود. برآورد کلی شاخص تعالی سازمانی برای مطالعات صورت گرفته برابر با 533 در بازه اطمینان 95 درصد (602-464) به دست آمد. شاخص تعالی سازمانی در مطالعات بین 367 الی 700 متغیر بود که این ناهمگونی به لحاظ آماری معنادار بود (Q=37.5, p-value<0.001, I2=62.6% ). مقدار برآورد کل برای توانمندسازها و نتایج به ترتیب برابر با 276 و 246 به دست آمد. همچنین مقدار ناهمگونی در گزارش این شاخص ها به ترتیب برابر با 78 درصد و 59 درصد بود که از نظر آماری معنادار بود.

نتیجه گیری

 وضعیت تعالی سازمانی در بیمارستان ها، حاکی از لزوم بازنگری در الزامات استقرار سیستم های حاکمیت بالینی و اعتباربخشی با محوریت ابعاد تعالی سازمانی، در راستای بهبود کیفیت خدمات بهداشتی درمانی دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p2656158 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!