بررسی اثر جاسمونیک اسید بر تغییرات کمی و کیفی متابولیت های ثانوی اندام های مختلف گیاه دارویی Scrophularia striata Boiss.

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گل سازویی (Scrophularia striata Boiss.) گیاهی دارویی از خانواده Lamiaceae است که ارزش دارویی بسیار بالایی دارد که علی رغم پتانسیل دارویی، اطلاعات کمی در خصوص نوع و میزان ترکیبات ثانویه آن وجود دارد. از این گیاه در مناطق غرب ایران به صورت سنتی برای درمان زخم، عفونت و بیماری های کلیوی استفاده می شود. در پژوهش حاضر بذرهای گل سازویی از دامنه های کوه های زاگرس واقع در دانشگاه ایلام جمع آوری گردید و  تاثیر جاسمونیک اسید در سه سطح (0 (کنترل)، 100 و 300) پی پی ام  بر تغییرات متابولیت های ثانویه در بافت های مختلف (ریشه و اندام هوایی) این گیاه در گلخانه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام در سال 1400 انجام شد. اندام های هوایی و ریشه گیاه در مرحله گلدهی پس از خشک شدن با روش سوکسله آبی عصاره گیری شدند. آنالیز کروماتوگرافی گازی طیف سنج جرمی انجام گردید. نتایج نشان داد که غلظت های مختلف متیل جاسمونات روی القای بیوسنتز تعدادی از ترکیبات ثانویه به ویژه ترکیبات فنیل پروپانوییدی می شود. به طوری که tetradecamethyl (8/69 درصد)، dodecamethyl- (7/31 درصد)، 2,3-Dihydro-benzofuran (5/35 درصد)، 2-Methoxy-4-vinylphenol (32/9درصد)، 2-Furancarboxaldehyde (4/03 درصد)، Ethyl .alpha.-d-glucopyranoside (19/87 درصد)، 4-vinylphenol (12/64 درصد)، Methyl beta-D-glucopyranoside (26/38 درصد)، 2-Propenoic acid, 3-(4-methoxyphenyl)- (Cinnamic acid) (21/02 درصد) و  2-Propenoic acid, 3-phenyl-, (E)- (Cinnamic acid) (14/57 درصد) بالاترین میزان در اندام هوایی و ریشه های گیاهان تیمار شده در مقایسه با نمونه های شاهد داشتند. نتایج کلی نشان می دهد که وجود برخی ترکیبات مفید و موثر بخصوص مواد آنتی باکتریال که در اثر کاربرد متیل جاسمونات نسبت به گیاهان شاهد افزایش یافته است می تواند به عنوان یک روش موثر جهت افزایش ترکیبات دارویی این گیاه دارویی باشد که نیازمند بررسی های بیشتر جهت شناسایی ترکیبات مفید فارماکولوژیکی و دارویی در این گیاه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658196 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!