بررسی اتنوفارماکولوژی و تنوع در اجزای عملکرد و ویژگی های فیتوشیمیایی برخی از گونه های جنس بنفشه (Viola spp.) در رویشگاه های شمال ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق به منظور بررسی تنوع اتنوفارماکولوژیکی، اجزای عملکرد و ویژگی های فیتوشیمیایی 16 توده  از جنس بنفشه (Viola spp.) از 16 رویشگاه در شمال و شمال غرب ایران (استان های گلستان، مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی و کرمانشاه)، تحقیقی بر پایه طرح کاملا تصادفی با سه تکرار صورت پذیرفت. اطلاعات اتنوفارماکولوژی از مردم محلی به دست آمد و نمونه های گیاهی در بهار 1398 در زمان گلدهی، از رویشگاه های مذکور جمع آوری شدند. بررسی اجزای عملکرد ، ویژگی های فیتوشیمیایی و آنتی اکسیدانی نمونه ها به روش های اسپکتوفوتومتری، ABTS و DPPH موردسنجش قرار گرفتند. نتایج اتنوفارماکولوژیکی نشان داد در بیشتر مناطق از فراورده های بنفشه به عنوان ضد التهاب و ضد ویروس در درمان سرفه و سرماخوردگی کاربرد دارد. نتایج نشان داد ویژگی های رویشگاه روی تمامی اجزای عمکرد و صفات فیتوشیمیایی اندازه گیری شده، دارای اثر معنی داری بوده است به طوری که با افزایش ماده آلی و عناصرغذایی خاک میزان کلروفیل و وزن خشک اندام هوایی نمونه ها افزایش پیدا کرد. همچنین با افزایش ارتفاع میزان ترکیبات آنتی اکسیدانی با روش های ABTS و DPPH، فنل کل و فلاونوییدکل در اندام هوایی افزایش پیدا کرد و نتایج تجزیه به مولفه های اصلی (PCA) نیز نتایج به دست آمده را تایید کرد. در کلاستربندی که براساس دو عامل اجزای عملکرد و فیتوشیمیایی انجام شد، مشخص شد در فاصله 0/2 اقلیدسی تجزیه کلاستر برای ویژگی های فیتوشیمیایی، به 14 دسته و برای اجزای عملکرد به 9 دسته تقسیم شدند. نتایج تجزیه خوشه ای نیز نشان داد که ویژگی های اقلیمی و ادافیکی رویشگاه اثر بسیار زیادی بر اجزای عملکرد و ویژگی های فیتوشیمیایی در گیاه بنفشه دارد که میتواند تعیین کننده الگوی مناسب کشت باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658198 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!