شناسایی عوامل موثر بر شخصیت جنایی مجرمان خشن با رویکرد جرم یابی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
ویژگی شخصیت رابطه عمیقی با ارتکاب جرم و جنایت دارد. مجرمان جرایم خشن از ویژگی های شخصیتی برخوردارند که شخصیت جنایی آنان را تشکیل می دهد. یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار برفرایند جرم یابی ، شناخت عوامل موثر برشخصیت مجرمان است که در شکل گیری شخصیت جنایی مجرمان خشن موثر می باشد این پژوهش با هدف تدوین شناخت عوامل موثر بر شخصیت جنایی مجرمان جرایم خشن با رویکرد جرم یابی انجام شد.
روش
از نظر هدف کاربردی، از نظر گردآوری اطلاعات ،توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق 81 نفر از مدیران و ماموران در امر مبارزه با مجرمان خشن در درون سازمان ناجا که بصورت تمام شمار انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات ، پرسشنامه محقق ساخته بوده که برای تعیین روایی آن، پرسشنامه دراختیار خبرگان و اساتید روش تحقیق قرار گرفت درتجزیه وتحلیل ازآزمون های تحلیل عاملی تاییدی ومعادلات ساختاری ونرم افزارLISREL استفاده شد.یافته ها و
نتایج
عوامل موثربر شخصیت جنایی مجرمان خشن درچهار عامل ؛برون گرایی ، ناسازگاری ، روان رنجوری و وروان پریشی خویی شناسایی شدند که رابطه معنی داری با جرایم خشونت آمیز دارند. نتایج تحقیق حاکی ازآن است عوامل تاثیر گذار برشخصیت جنایی مجرمان خشن به عنوان یک روش علمی و نظام مند با هدفمندی به کشف جرم ، شناسایی مجرمان خشن ، اثبات جرم، کاهش میزان وقوع جرایم خشن و در نهایت هدایت درست فرایند تحقیق و بازجویی از مجرمان خشن متناسب با ویژگی های شخصیت آنان مورد توجه قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!