آینده پژوهی جرم یابی امنیتی در‬ نیروی انتظامی‬‬

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

جرم و جنایت از ابتدای زندگی همراه بشر بوده و همگام با تغییر جوامع، تغییر کرده است. به موزات تغییر در جرایم، روش های جرم یابی نیز تغییرات عمده داشته و از روش های سنتی به علمی تغییر یافته است. لزوم تغییر در روش های جرم یابی امنیتی که مستقیما با امنیت و آسایش عمومی در ارتباط است، همگام با توسعه و گسترش فن آوری وتغییر در ابعاد و مولفه های جرم و مجرمین ،دوچندان بوده به گونه ای که عدم طراحی فرآیندها، متناسب با تهدیدها و فرصت های ناشی از این تحولات؛ جرم یابی در آینده با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد نمود. بنابراین، هدف این پژوهش تبیین سناریوهای آینده جرم یابی امنیتی در ناجا می باشد.

روش

در این پژوهش با روش سناریونویسی و بهره گیری از تکنیک تحلیل تاثیرات متقاطع، عوامل کلیدی(پیشران) موثر بر آینده جرم یابی امنیتی در ناجا شناسایی و وضعیت های محتمل این عوامل، به عنوان عوامل اصلی در سناریونویسی به کارگرفته شد.

یافته ها

نتایج به دست آمده حاکی است، دو عامل کلیدی : توسعه شبکه های اجتماعی و سیطره فضای مجازی بر زندگی مردم و سرعت گسترده تغییرات در جامعه و تاثیر آن بر فرهنگ؛ از نوزده عامل شناسایی شده، بیشترین تاثیر را بر آینده جرم یابی امنیتی خواهند داشت. در ادامه، با تحلیل های انجام شده توسط نرم افزار سناریو ویزارد، دو سناریو قوی و شش سناریو باورکردنی؛ بر اساس نه وضعیت محتمل مرتبط با دو عامل کلیدی، استخراج گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
205 تا 222
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!