تهیه و تنظیم سرفصل های الگویابی آموزشی سلامت معنوی در نظام آموزش پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ضرورت و نیاز جامعه پزشکی به جنبه های معنوی در نظام آموزش پزشکی کشور و آموزش نحوه پرداختن به آن، در حال ایجاد می باشد. در این مطالعه با هدف تدوین سرفصل های آموزشی ویژه جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی، برنامه آموزش سلامت معنوی مبتنی بر رویکرد اسلامی، طراحی شده است.

روش ها

در این مطالعه در طی سال های 1399 تا 1401 با مروری بر منابع و پژوهش های مربوط به مهارت های معنوی و معنویت در سلامت، رویکردهای کل نگر و نظام مند به انسان، گام های تدوین سرفصل های آموزشی متناسب با نیازسنجی صورت گرفته، برداشته شد و اهداف و راهبردهای آموزشی بر اساس سرفصل ها تدوین شد. روش تایید محتوای آموزشی در 5 پنل اختصاصی با حضور 13 کارشناس متخصص در حوزه سلامت معنوی، آموزشی و برنامه ریزی مورد تایید قرار گرفت.

یافته ها

راهبرد آموزشی سلامت و مراقبت معنوی در قالب 5 محور تعیین شد. آشنایی با اهمیت، چرایی و ضرورت سلامت و مراقبت معنوی در کار بالینی، مفهوم شناسی و مبانی سلامت معنوی با رویکرد اسلامی، راهنمای بالینی در سلامت و مراقبت معنوی، مهارت های لازم در سلامت معنوی، آشنایی با انواع مراقبت های معنوی، از جمله این محورها می باشد.

نتیجه گیری

آموزش پزشکی در ایران در عین برخورداری از ویژگی های ممتاز، ضعف ها و کاستی های مهمی دارد. از جمله آموزش سلامت و مراقبت معنوی در دوران آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی است. نوشتار حاضر که مبتنی بر کنکاش علمی و تجارب بالینی اساتید متخصص با رویکرد اسلامی در راستای دانش افزایی آموزشی و کسب مهارت های لازم متناسب بانیازهای معنوی جامعه پزشکی می باشد، گامی در رفع این کاستی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
170 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!