نقش معنویت در تجارب زیسته زنان با زایمان طبیعی پس از سزارین: یک مطالعه پدیدار شناختی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

زایمان طبیعی بعد از سزارین یا وی بک، در ایران رو به افزایش است. با این حال تصمیم به انجام وی بک با توجه به اطلاعات پایین راجع به آن، برای مادران و خانواده های آن ها بسیار استرس زا و چالش برانگیز است. بررسی تجارب زیسته مادرانی که توانستند علی رغم وضع موجود، زایمان طبیعی بعد از سزارین را انتخاب و انجام دهند و تجربه هر دو نوع زایمان را دارند می تواند برای مدیران بهداشتی کشور در تصمیم گیری ها و فراهم نمودن تمهیدات و برنامه های اجرایی مفید و همچنین در جهت ارتقای سلامت مادران و نسل آینده و نیز کمک به حل چالش جمعیتی کشور راه گشا باشد و به مادران در جهت انتخاب روش مطلوب و سالم زایمان برای خود و عزیزانشان راهنمایی و مساعدت نماید. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد روانی و تبیین تجارب زیسته این مادران انجام شد.

روش ها

این مطالعه با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی هرمنوتیک در سال های 1400 تا 1401 انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش 17 زن با سابقه زایمان طبیعی بعد از یک، دو یا سه سزارین قبلی بودند که به شیوه هدفمند و با رویکرد حداکثر تنوع انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه های عمیق انفرادی و چهره به چهره گردآوری و با استفاده از روش هفت مرحله ای دیکلمن و همکاران تحلیل گردید.

یافته ها

در تحلیل داده ها، یکی از مضامین اصلی، به نام "معنویت" شناسایی شد. این مضمون به وسیله سه مضمون فرعی "سرمایه معنوی همراه با بهره گیری از هوش معنوی"، "تلاش و توکل" و"دعا و توسل"، شکل گرفت.

نتیجه گیری

از تحلیل داده ها چنین استنباط شد که نقش معنویت، در ایجاد هدفمندی و تاب آوری لازم برای غلبه بر ترس ها و چالش های موجود در مسیر وی بک بسیار تاثیرگذار بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
126 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!