عوامل موثر بر پیشگیری، مداخله و مدیریت بحران با تمرکز بر سلامت معنوی در ایران از دیدگاه صاحب نظران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به بحران های زندگی بشر در دنیای امروز، لزوم توجه و شناسایی عوامل موثر بر پیشگیری، مداخله و حل بحران ضروری است. تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پیشگیری، مداخله و حل بحران با تمرکز بر سلامت معنوی در ایران از دیدگاه صاحب نظران انجام شده است.

روش ها

پژوهش حاضر بر اساس هدف در حیطه تحقیقات، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و ماهیت پژوهش، آمیخته و از نوع اکتشافی متوالی بود که در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی با تکیه بر تکنیک فراترکیب، ابعاد و عوامل مقدماتی استخراج شد. در ادامه با استفاده از روش دلفی، پرسشنامه باز و بسته که شامل تمامی شاخص های مستخرج از مطالعه متون بود به  15 نفر از خبرگان که تخصص علمی و تجربه عملی مشترکی داشتند ارایه شد. در بخش کمی با توجه به مطالعه و ارزیابی عوامل مختلف مدیریت بحران و سلامت معنوی-اسلامی، پرسشنامه 57 گویه ای طراحی شد و به منظور پاسخ به سوالات تحقیق بین 50 نفر از متخصصان ارایه شد.

یافته ها

در سطح پیشگیرانه، راهکارهایی مانند باورهای دینی و عقلانی، پیوند معنوی با خدا، دانش ورزی و تخصص گرایی، کارکرد حکومتی، ارتباطات کارآمد اجتماعی و روان شناسی مثبت؛ در سطح مداخله و درمان، راهکارهایی چون تقویت باورها و ارزش های دینی، ارتباطات کارآمد اجتماعی، دانش محوری و اندیشه ورزی، کاربست مداخلات روان شناختی، کارکرد مثبت حکومت، توانمندی فردی و کاربرد فن آوری های دیجیتالی و در سطح حل مسیله، راهکارهایی مانند کاربرد دانش و تخصص علمی، عملکرد حکومتی و سازمانی، تعاملات مثبت اجتماعی و خانوادگی، توانمندسازی فردی، تقویت باورهای معنوی و دینی، کاربرد فناوری های دیجیتالی و روان شناسی مثبت از بیشترین اهمیت برخوردار بودند.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش گویای این است که سلامت معنوی و عوامل آن، راه حل اصلی در  پیشگیری، مداخله و حل بحران ها است و افزایش سلامت معنوی و خردورزی مردم و مسیولین می تواند باعث نهادینه شدن بیش از پیش فضایل اخلاقی در بین مردم و مسیولین در مقابله و حل مسیله با بحران شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658385 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!