ارتباط هوش معنوی و سلامت معنوی با کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری التهابی روده (IBD) تحت تاثیر رژیم غذایی، استرس و سبک زندگی بوده و به صورت جهانی در حال گسترش است. علایم شدید جسمی، اضطراب و افسردگی در سیر این بیماری باعث ناکارآمدی درمان های طبی شده است. هدف این پژوهش بررسی ارتباط سلامت معنوی و هوش معنوی با کیفیت زندگی بیماران مبتلا به IBD در شهر یزد می باشد.

روش ها

این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی بیماران مبتلا به IBD در شهر یزد انجام شد. معیار ورود به مطالعه شامل سن بالای 18 سال، تمایل به شرکت در مطالعه، وجود سابقه بیماری کولیت اولسروز یا کرون بیش از 6 ماه، نداشتن اختلالات شناختی بود. بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر وارد مطالعه نشدند. داده ها به روش نمونه گیری در دسترس و با استفاده از چهار پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، هوش معنوی کینگ، سلامت معنوی پولوتزین و الیسون و پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) جمع آوری شدند. از نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.

یافته ها

در کل 336 بیمار (87/5% پاسخ دهی) وارد مطالعه شدند. میانگین نمرات کیفیت زندگی در زنان مبتلا و بیماران با رده سنی بیشتر از 50 سال به طور معناداری بالاتر بود (0/05>P). میانگین نمره هوش معنوی در بیماران زن و بیماران در رده سنی بین 30 تا 40 سال به طور غیرمعناداری بالاتر بود. میانگین نمرات سلامت معنوی نیز در بیماران زن و بیماران در رده سنی ببیشتر از 50 سال به طور معنادار بالاتر بود. کیفیت زندگی با سلامت معنوی (0/39=r) و هوش معنوی (0/20=r) همبستگی مثبت معناداری داشت (0/001>P).

نتیجه گیری

بیماران مونث دارای کیفیت زندگی، هوش معنوی و سلامت معنوی بالاتری بودند. سلامت معنوی همبستگی مثبت معناداری با هوش معنوی و کیفیت زندگی داشت. پیشنهاد می شود مطالعات بیشتری در مورد تاثیر معنویت بر کیفیت زندگی در سایر بیماری های مزمن نیز انجام گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!