مقایسه اثر بخشی داروی خوراکی کلونیدین و ترانگزامیک اسید بر متغیرهای همودینامیک و میزان خونریزی حین عمل رینوپلاستی تحت بیهوشی عمومی: کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

خونریزی حین رینوپلاستی عارضه ای است که موجب کاهش دید جراح گردیده و خود موجب عوارضی دیگر خواهد شد. تاکنون روش های مختلفی برای کاهش خونریزی حین جراحی های بینی پیشنهاد شده اند. این مطالعه با هدف مقایسه اثرکلونیدین و ترانگزامیک اسید بر میزان خونریزی بیماران کاندید عمل رینو پلاستی، انجام پذیرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سورکور تصادفی، 120 نفر نفر بیمار کاندید جراحی انتخابی رینوپلاستی وارد مطالعه شدند. در گروه اول کلونیدین 3 میکروگرم به ازای هر کیلوگرم به صورت خوراکی 90 دقیقه قبل از انجام عمل جراحی تجویز شد و در گروه دوم کپسول ترانگزامیک اسید 250 میکروگرم براساس وزن بدن دو ساعت قبل از عمل جراحی به صورت خوراکی برای بیماران تجویز شد. در گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. میزان خونریزی، پارامترهای همودینامیک و رضایت دید جراح مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

میانگین سن بیماران (5/35±28/67) سال و 96 نفر (80/0 درصد) زن بودند. از نظر تاثیر دارو و رضایت دید جراح بین گروه کلونیدین و ترانگزامیک اسید اختلاف معنی داری وجود دارد (0/055P=) به طوری که میانگین حجم خونریزی در گروه کلونیدین 0/47±112/0و در گروه ترانگزامیک اسید 0/36±132/0 می باشد. هم چنین گروه کلونیدین (0/008P=) و ترانگزامیک اسید (0/001P<) از نظر حجم خونریزی با گروه کنترل 28/1±195/0 اختلاف معنی داری داشتند. سه متغیر نوع دارو، وزن و مدت بیهوشی در مجموع می توانند 51 درصد از تغییرات (حجم خون) را تبیین و پیش بینی کنند.

استنتاج

نتیجه مطالعه حاضر نشان داد که داروی کلونیدین می تواند بر کاهش خونریزی نسبت به ترانگزامیک اسید اثر گذارتر باشد و با ایجاد یک محیط نسبتا خشک و عاری از خونریزی سبب افزایش کیفیت دید محل عمل و کاهش مدت زمان جراحی رینوپلاستی گردد.
شماره ثبت کارآزمایی بالینی :n60121229011923 IRCT

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2659138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!