مقایسه فراوانی استئوپروز و استئوپنی در بیماران مبتلا به بیماری انسدادی ریه با و بدون آمفیزم در شهر ساری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) نوعی بیماری پیشرونده ریه است که با علایم تنفسی طولانی مدت و محدودیت جریان هوا تشخیص داده می شود. COPD سومین علت مرگ و میر در سراسر جهان است و با بسیاری از بیماری های خارج ریوی مانند بیماری های قلبی ریوی، ضعف عضله اسکلتی و آنمی مرتبط می باشد. استیوپروز یکی از مهم ترین عوارض سیستمیک COPD می‏باشد که خطر شکستگی های استیوپروتیک را افزایش داده و بار اقتصادی سنگینی را به همراه دارد. نظر به اهمیت بالینی فنوتیپ آمفیزم در بیماری مزمن انسدادی ریه و عدم بررسی این موضوع در کشور ایران، هدف از این مطالعه مقایسه فراوانی استیوپروز و استیوپنی در بیماران مبتلا به COPD با و بدون آمفیزم در مراجعه کنندگان به کلینیک طوبی ساری و بیماران بستری در بیمارستان امام خمینی ساری بود.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی-تحلیلی در سال 1400 بر روی بیماران مراجعه کننده به کلینیک روماتولوژی و ریه و بیماران COPD بستری در بیمارستان امام خمینی ساری انجام شد. 50 بیمار مبتلا به COPD دارای آمفیزم به عنوان گروه مورد و 50 بیمار مبتلا به COPD فاقد آمفیزم به عنوان گروه شاهد وارد مطالعه شدند و پس از بررسی و تایید با اسکن توموگرافی کامپیوتری رزولوشن بالا (HRCT) بیماران دارای آمفیزم و فاقد آمفیزم تفکیک شدند. سپس با استفاده از دانسیتومتری و بررسی تراکم توده استخوانی(BMD) همه بیماران COPD، بیماران به دو گروه با استیوپروز و بدون استیوپروز تقسیم شدند. اطلاعات بیماران وارد نرم افزار 23SPSS شد و مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

در مطالعه حاضر تفاوت معنی داری در سطوح سرمی ویتامین D، نمره شکستگی مهره یا BMD بین بیماران آمفیزماتوز و غیر آمفیزماتوز با (0/09P= و 0/098P=) وجود نداشت. تجزیه و تحلیل چند متغیره نشان داد که (در مدلی از جمله سن، BMI، FEV1، PaO2، امتیاز آمفیزم، CRP و امتیاز تنگی نفس) تنها BMI، FEV1 و PaO2 کاهش می یابد که عوامل خطر مستقل برای BMD پایین بودند.

استنتاج

یافته های این مطالعه نشان داد طبق مدل چند متغیره، آمفیزم یک عامل خطر مستقل برای پوکی استخوان می باشد. BMI پایین، شدت COPD و هیپوکسی نقش غالبی در ایجاد پوکی استخوان دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2659140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!