کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش داروسازی: چالش های حقوقی و اخلاقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوین، کاربردهای مختلفی را در داروسازی دارد که یکی از مهم ترین آ ن ها برای بهبود فرایند آموزش و یادگیری است. با این حال، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش داروسازی نیازمند توجه به مسایل اخلاقی و حقوقی است. در این مقاله، به بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش داروسازی و هم چنین چالش های استفاده از هوش مصنوعی در آموزش پرداخته خواهد شد.

مواد و روش ها

این مطالعه ی مروری، به بررسی کاربرد هوش مصنوعی در علم داروسازی و به خصوص جنبه های مختلف کاربرد آن در آموزش دانشجویان داروسازی می پردازد. هم چنین چالش های قانونی و اخلاقی را در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه را شرح می دهد.

یافته ها

مهم ترین کاربردهای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش داروسازی، شخصی سازی بیش تر، بهبود کارایی و کارآمدتر شدن فرآیند آموزش است. هم چنین استفاده از دستیاران مجازی و ربات های چت هوش مصنوعی جهت افزایش تعامل و انگیزه، تسریع در فرایند امتحانات و تصحیح آن ها و هم چنین استفاده از فناوری های شبیه سازی جهت افزایش مهارت های آزمایشگاهی و بالینی موثر می باشد. مهم ترین چالش ها در فرآیند عملکرد هوش مصنوعی از جنبه ی اخلاقی شامل نابرابری، تبعیض نژادی، عدم دقت در پردازش داده ها و غیره است. از نظر قانونی نیز نگرانی هایی مانند عدم مراقبت کافی در حفاظت اطلاعات شخصی، عدم حفظ حریم خصوصی و مسیولیت و سازوکار شناسایی و تقسیم مسیولیت درصورت بروز آسیب ناشی از عملکرد این ابزار وجود دارد.

استنتاج

با وجود کاربردهای مفید هوش مصنوعی در شخصی سازی آموزشی و افزایش کارآمدی و انگیزه دانشجویان در آموزش دانشجویان داروسازی، به نظر می رسد می تواند در قسمت های مختلف به استاد در یادگیری بهتر و موثرتر کمک کند. از طرف دیگر، با توجه به چالش های اخلاقی و حقوقی مانند حفظ حریم خصوصی، رفع تبعیض، رعایت مالکیت فکری و شفاف سازی پاسخگویی می تواند نگرانی های مطرح شده را در استفاده از این تکنولوژی جدید برطرف نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
174 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p2659151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!