تحلیل فرزندنامه سرایی بر اساس نظریه اخلاق غمخواری نل نادینگز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نل نادینگز، فیلسوف تعلیم و تربیت امریکایی، محور تربیت اخلاقی را انسان میداند و اعتقاد دارد که شخص در غمخواری در حالتی از رنج و اضطراب قرار میگیرد؛ این حالت او را بیدار میسازد تا از خود فراتر برود؛ بر اثر همین بیداری است که نیازهای دیگران را مانند نیازهای خود میداند و در جهت رفع آن کوشش میکند تا جایی که نیاز دیگری را بر خود فرض میداند. شاعران منظومه های غنایی، سخنان حکمت آمیز خود را به شکل اندرز به فرزند، که غالبا کوتاه و موجز ولی دارای مفاهیم اخلاقی والایی بودند، در متن منظومه های عاشقانه ارایه میکردند. اصلیترین علت و انگیزه سرودن فرزندنامه اندرزی در منظومه عاشقانه، نتیجه گیری از داستانها و تنبه و عبرت است. هم از دید نل نادینگز و هم در فرزندنامه ها بر روابط انسانی تاکید شده است؛ زیرا اخلاق در ارتباط بادیگران ساخته میشود و معنا پیدا میکند. هدف این پژوهش تحلیل فرزندنامه سرایی بر اساس نظریه اخلاق غمخواری نل نادینگز است.

روش مطالعه

مقاله حاضر به روش توصیفی و مبتنی بر تحلیل محتوا و روش گردآوری اطلاعات و اسناد کتابخانه ای انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها فیشبرداری است که به سنجش فیشبرداری میپردازد.

یافته ها

برخی ابیات فرزندنامه های منظومه های غنایی با مصادیق و مبانی نظری و مفاهیم اخلاق مراقبت و غمخواری و نظریه های تربیتی از دیدگاه نظریه غمخواری نادینگز مطابقت دارد. فرزندنامه ها، نامه های خصوصی در بطن متن منظومه های غنایی هستند که در عین پیوستگی با متن، معنای مستقلی دارند. این فرزندنامه ها جای خاصی در متن منظومه غنایی ندارند، گاهی در بخش آغازین و گاهی در ختام اشعار آمده اند.

نتیجه گیری

دلمشغولی عاطفی برای دیگران و غمخواری برای عامه مردم در فرزندنامه ها نمود گسترده ای دارد. توجه به ارزشهای انسانی از اهم رویکرد شاعران در اخلاق ارتباطی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 165
لینک کوتاه:
magiran.com/p2659635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!