بررسی تاثیر مسواک زدن ظهر هنگام در کنترل پلاک دندانی در روزه داران

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت پلاک دندانی و تاثیر آن بر بیماری های پریودنتال و همچنین عدم اطلاع در مورد تاثیر مسواک زدن ظهر هنگام با و بدون دندان در کنترل میزان پلاک دندانی در روزه داران این تحقیق با هدف بررسی تاثیر مسواک زدن ظهر هنگام با و بدون خمیر دندان در روزه داران در کنترل پلاک دندانی انجام شد.
مواد و روش ها
تحقیق به روش تجربی و از نوع کارآزمایی بالینی کنترل شده مقطعی انجام شده تکنیک آن معاینه، مصاحبه و تکمیل فرم اطلاعاتی بود. تحقیق بر روی 60 نفر (27 مرد و 33 زن) با محدوده سنی 60-18 سال با متوسط سنی 39±1 سال که به طور مستمر به بخش پریو دنتیکس دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه نمودند انجام شد. تحقیق طی 2 در مرحله گروه الف مربوط به سال 1381 که با خمیر دندان مسواک می زدند و گروه ب مربوط به سال 1382 که بدون خمیر دندان مسواک می زدند انجام گرفت.
در این مطالعه از گروه شاهد و مورد استفاده شد که گروه شاهد ظهر هنگام مسواک نمی زدند و گروه مورد ظهر هنگام با و بدون خمیر دندان مسواک می زدند. 3 مرحله ایندکس پلاک از افراد گرفته شد. مرحله اول یک هفته قبل از شروع ماه رمضان بود و عمل پالیش کردن دندانها پیش از شروع مطالعه در این زمان در تمامی گروه ها انجام شد. مرحله دوم ایندکس گیری پلاک پس از خاتمه ده روز اول ماه رمضان و مرحله سوم پس از خاتمه ده روز دوم ماه رمضان بود. تغییرات ایندکس پلاک در گروه های مورد مطالعه با استفاده از آزمون آماری Paired t test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
نتیجه آزمون در مورد گروه های مورد (تجربی) تفاوت معنی داری را در کاهش میزان پلاک دندانی نشان داد (P<0.0001). همچنین نتیجه آزمون در مورد گروه های شاهد به جز یک مورد در بقیه گروه ها تفاوت معنی داری را در افزایش میزان پلاک دندانی نشان داد (P<0.0001).
نتیجه گیری
مقایسه تغییرات بین گروه های مورد الف و مورد ب از طریق آزمون آماری t test انجام شد که نتایج حاصله تاثیر چشمگیری را در کاهش میزان پلاک دندانی در افرادی که به همراه خمیر دندان ظهرها مسواک زدند نشان داد. کاهش میزان پلاک دندانی در افرادی که بدون خمیر دندان ظهر هنگام مسواک زدند میزان قابل توجهی نبود (P<0.0001).
1. مسواک زدن ظهر هنگام بدون خمیر دندان سبب کاهش میزان پلاک میکروبی می گردد هر چند که این کاهش کم بود.
2. مسواک زدن ظهر هنگام به همراه خمیر دندان سبب کاهش میزان پلاک میکروبی بطور چشمگیری می گردد.
3. عدم مسواک زدن ظهر هنگام در افراد روزه دار سبب افزایش میزان پلاک میکروبی می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
313 تا 323
لینک کوتاه:
magiran.com/p266015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!