فهرست مطالب

Journal of Dental School
Volume:23 Issue: 2, 2005

  • 161 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/04/12
  • تعداد عناوین: 19
|
  • فرزانه آقا حسینی، عبدالفتاح صراف نژاد، علی گرانسر، الهام ابراهیمی صفحات 197-205
    سابقه و هدف
    لیکن پلان یک بیماری شایع ایمونولوژیک مزمن التهابی پوست و غشا مخاطی است که می تواند همراه با درد یا ناراحتی باشد. سیر لیکن پلان به عنوان یک وضعیت پیش بدخیم سالها مورد بحث بوده است. در برخی از موارد نمای کلینیکی ضایعه پاتوگونومونیک نیست و بشکل پلاک بروز می کند و نیز گاهی همراه با نواحی قرمز (در اشکال اروزیو، آتروفیک، بولوز) ظاهر می شود. برای رسیدن به تشخیص قطعی یا رد احتمال دیسپلازی یا کارسینوم انجام بیوپسی ضروری می باشد. گاهی اوقات در اشکال اروزیو و آتروفیک نتایج پاتولوژی به لیکن پلان اشاره می کند بدون آنکه نوع آن ذکر شود. در بعضی موارد تشخیص پاتولوژی با اطمینان نیست و از واژه مطابق لیکن پلان استفاده می شود. لذا در بعضی موارد انجام ایمونوفلورسانس مستقیم بعد از آزمایشات روتین هیستولوژیک ضروری می باشد. هدف از این مطالعه بررسی روش ایمونوفلورسانس مستقیم در تشخیص لیکن پلان دهانی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی گذشته نگر Case series کلیه بلوک های پارافینی موجود در بخش پاتولوژی دانشکده دندانپزشکی دانشکده علوم پزشکی تهران از ابتدای سال 79 تا انتهای سال 80 مربوط به بیمارانی که تشخیص آسیب شناسی آنها لیکن پلان و یا مطابق با لیکن پلان بود، تحت بررسی ایمونوفلورسانس مستقیم با آنتی ایمونوگلبولینهای (IgA، IgM، IgG) قرار گرفت. برای بررسی نتایج آزمون از فراوانی، درصد و آزمون Fishers استفاده شده است.
    یافته ها
    از 18 بیمار، 3 نفر (16.6%) مذکر و 15 نفر (83.3%) مونث با میانگین سنی 50.6 سال بودند. محل شایع بیوپسی مخاط گونه 44.4% بود. گرانولهای فلورسنت در 11 بیمار (61.1%) وجود داشت که بر حسب شدت به سه دسته 1+، 2+، 3+ تقسیم بندی شد. از 3 بیمار با ضایعه سفید (کراتوتیک)، دو بیمار (66.6%) DIF+ بودند. از 11 بیمار دارای ضایعه قرمز و سفید (کراتوتیک، اروزیو، آتروفیک، بولوز)، 8 بیمار (72.8%) DIF+ بودند.
    نتیجه گیری
    DIF در (61.1%) بیماران مبتلا به لیکن پلان دهانی مثبت بود و طبق آنالیزهای آماری Fisher بین اروزیو بودن ضایعه (قرمز و سفید) و یا کراتوتیک بودن آن (سفید) و مثبت شدن DIF ارتباط معنی داری وجود ندارد (P=0.67).
    کلیدواژگان: لیکن پلان دهانی، ایمونوفلورسانس مستقیم، ایمونوگلبولینها
  • محمدجعفر اقبال، سعید عسگری، مسعود پریرخ صفحات 206-213
    سابقه و هدف
    کمتر از ده سال است که از MTA به عنوان ماده مناسب برای Retrofilling در جراحی های اندودانتیکس، پوشش مستقیم پالپ، پالپوتومی، بستن پرفوریشن در نواحی مختلف ریشه و درمان دندانهای با اپکس باز استفاده می شود. جدیدا ماده ای به نام Root MTA (RMTA) در ایران ساخته و به بازار عرضه شده و برای آن موارد مصرف متعددی مشابه با MTA ذکر گردیده است. این مطالعه با هدف آنالیز و مقایسه عناصر تشکیل دهنده این دو نوع ماده بوسیله میکروسکوپ الکترونی (SEM) با استفاده از اشعه X انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق توصیفی دو دیسک رزینی آماده و در هر یک، سه حفره به عمق 3 میلیمتر ایجاد شد. حفرات در هر دیسک با یک نوع MTA پر و به مدت 48 ساعت در انکوباتور 37 درجه سانتیگراد در سرم فیریولوژی نگهداری شدند. سپس نمونه ها پالیش و به وسیله کربن پوشانده شده و با استفاده از میکروسکوپ الکترونی (SEM) و الکترون پروب میکروآنالیز توسط اشعه ایکس مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد ترکیبات اکسید کلسیم (CaO)، سیلیکا (SiO2) و اکسید بیسموت (Bi2O3) به ترتیب بیشترین حجم سیمان ها را تشکیل داده اند. مقادیر تری اکسید گوگرد (SO3)، کلر، اکسید فسفر (P2O5) و دی اکسید تیتانیوم (TiO2) در هر دو نوع MTA به هم نزدیک است. مقادیر اکسید منیزیم، (MgO) اکسید آلومینیوم (Al2O3) و خصوصا اکسید آهن (FeO) در RMTA بسیار کمتر از MTA می باشد.
    نتیجه گیری
    درصد میزان ترکیبات اصلی در هر دو نوع سیمان به هم نزدیک است اما در خصوص ترکیبات فرعی میزان اکسیدهای آلومینیوم (127%+)، منگنز (149%+) و خصوصا آهن (1274%+) در MTA نسبت به RMTA افزایش یافته است. همچنین درصد اکسید عناصر تریس در دو نوع MTA به هم نزدیک است اما در MTA اکسید سدیم و پتاسیم یافت نمی شود.
    کلیدواژگان: MTA، آنالیز شیمیایی، میکروسکوپ الکترونی
  • حمیرا انصاری لاری، محمدحسن دشتی، صدیقه اسدادات هاشمی کمانگر صفحات 214-219
    سابقه و هدف
    تخمین عرض مزیودیستالی اینسایزورهای فک بالا بویژه برای ساخت دندان مصنوعی در افراد بی دندان کار مشکلی است. در این موارد یکی از راه های تعیین اندازه دندان استفاده از شاخص های خارج دهانی است. هدف از این تحقیق تعیین تناسب عرض مزیودیستالی چهار دندان اینسایزور فک بالا با فاصله گوشه داخلی چشم ها بوده است.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق توصیفی در 100 نمونه ایرانی (50 زن و 50 مرد با میانگین سنی 22.87 سال) عاری از ناهنجاری صورتی و دندانی، عرض مزیودیستالی چهار دندان اینسایزور فک بالا از محل تماس دیستالی لترال یک سمت تا سمت دیگر و فاصله گوشه داخلی چشم ها از گوشه داخلی چشم یک سمت تا سمت دیگر توسط Boley gauge (با دقت 0.1 میلی متر) اندازه گیری شدند. فرمول ریاضی y=1.784x-0.023x2 برای ارزیابی ارتباط بین WFMI و ICD در 15 مدل به کار گرفته شد. سپس تفاوت بین اندازه دندان واقعی با اندازه حساب شده به وسیله تست Paired t test بررسی شد.
    یافته ها
    میانگین عرض مزیودیستالی چهار دندان اینسایزور فک بالا 32.95±1.47 mm و میانگین فاصله گوشه داخلی چشم ها 31.9±1.83 mm بدست آمد. در 70 درصد موارد تفاوت عرض مزیودیستالی چهار دندان اینسایزور فک بالا و فاصله گوشه داخلی چشم ها کمتر از 2mm بوده است. عرض مزیودیستالی چهار دندان اینسایزور فک بالا و فاصله گوشه داخلی چشم ها از میزان همبستگی 0.345=r (P=0) برخوردار بودند و مدل ریاضی 2x 0.023-x1.784=y (y? عرض مزیودیستالی چهار دندان اینسایزور فک بالا و x? فاصله گوشه داخلی چشم ها) برای این ارتباط محاسبه شد.
    نتیجه گیری
    1- فاصله گوشه داخلی چشم ها برای تخمین عرض چهار دندان اینسایزور فک بالا معیار مطلوبی است. 2- مدل ریاضی صحت دارد و کاربردی است.
    کلیدواژگان: عرض مزیودیستالی چهار دندان اینسایزور فک بالا، فاصله گوشه داخلی چشم ها، Boley gauge
  • صدیقه بختیاری، جمیله بیگم طاهر، محمد امین توکلی صفحات 220-224
    سابقه و هدف
    زبان کوچک دوشاخه (Bifid Uvula) نوع خفیفی از شکاف کام است. این شکاف ممکن است بسیار جزیی بوده یا اینکه گسترش یافته و زبان کوچک بصورت دوتایی و مجزا از هم وجود داشته باشد. میزان شیوع آن 2.2-0.3 درصد است و در مردان هم 2.5 برابر شایعتر است. از نظر وراثت ممکن است الگوی اتوزومال غالب داشته باشد.
    این اختلال تکاملی ممکن است در سندرم های متعددی مانند Apert-Crouzon-Marfan، Pierre robin وجود داشته باشد.
    گزارش مورد: بیمار مردی است 29 ساله که بخاطر ترمیم دندان ها و جرمگیری مراجعه کرده، دارای Bifid Uvula، کام گنبدی، مال اکلوژن و محدودیت حرکت فکی می باشد. بیمار از نظر سیستمیک کاملا سالم و فاقد هر بیماری و سندرم خاصی می باشد.
    کلیدواژگان: زبان کوچک دو شاخه (Bifid Uvula)، شکاف کام، سندروم ها
  • مینا بی ریا، غلامرضا اسلامی امیرآبادی، رابعه نظری صفحات 225-233
    سابقه و هدف
    از آنجا که یکی از مشکلات بزرگ در درمان های ارتودنسی تعیین نیاز یا عدم نیاز به درمان می باشد، این تحقیق با هدف ارزیابی نیازهای درمانی ارتودنسی در دانش آموزان 13-12 ساله شهرستان گرگان با استفاده از شاخص IOTN (Index of Orthodontic Treatment Needs) انجام شد.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی و بر روی 793 دانش آموز 13-12 ساله مناطق شهری و روستایی گرگان انجام گرفت و بر اساس شاخص IOTN (با دو جز AC و DHC) نیاز به درمان ارتودنسی بصورت نیاز جزئی یا عدم نیاز جزئی یا عدم نیاز به درمان، نیاز درمانی بینابینی و نیاز درمانی قطعی تعیین گردید.
    یافته ها
    تحقیق نشان داد که بر اساس جز DHC شاخص IOTN، 16.2 درصد دانش آموزان نیاز قطعی، 16.9 درصد نیاز بینابینی و 66.6 درصد عدم نیاز یا نیاز جزیی به درمان ارتودنسی داشتند. بر اساس جز AC شاخص IOTN، 7.1 درصد دانش آموزان نیاز درمانی قطعی، 20.9 درصد نیاز درمانی بینابینی و 71.9 درصد عدم نیاز یا نیاز جزیی به درمان ارتودنسی داشتند.
    نتیجه گیری
    بر مبنای شاخص IOTN از نظر سطح نیاز درمانی بین دانش آموزان دختر و پسر شهرستان گرگان تفاوت معنی داری وجود نداشت ضمن اینکه نیاز به درمان ارتودنسی دانش آموزان روستایی بیشتر دانش آموزان شهری بود.
    کلیدواژگان: نیازهای درمانی ارتودنسی، شاخص IOTN، دانش آموزان
  • مریم بیدار، مرضیه صادقی، نوشین محتشم صفحات 234-242
    سابقه و هدف
    هدف از این مطالعه ارزیابی و مقایسه هیستوپاتولوژیک آماس پری اپیکال متعاقب آماده سازی کانال با اینسترومنتیشن دستی و سیستم چرخشی پروفایل در دندانهای گربه بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی از 30 گربه سالم و بالغ استفاده شد. در هر یک از گربه ها یک دندان به عنوان کنترل منفی در نظر گرفته شد و سه دندان کانین باقیمانده با یکی از تکنیکهای اینسترومنتیشن آماده شدند: (1) Step back با استفاده از فایلهای K-type استنلس استیل (2) Crown down با استفاده از فایلهای Ni- Ti (3) سیستم چرخشی پروفایل GT در سرعت 150rpm. سپس حیوانات در پریودهای 8، 24 و 48 ساعت پس از اینسترومنتیشن وایتال پرفیوژن شدند. دندان کانین به همراه مقداری از بافت ساپورت کننده از فکین جدا شدند، سپس دکلسیفیکاسیون و مراحل آماده سازی لابراتواری صورت گرفت. پس از بررسی مقاطع، داده ها با استفاده از آزمون غیرپارامتری Kruskal Wallis مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که: انفیلتراسیون سلولهای آماسی در ناحیه و نیز انفیلتراسیون سلولها به فضای مغز استخوان اطراف با گذشت زمان افزایش داشت و در اینتروال 48 ساعت حداکثر بود (P<0.05). اگر چه میزان انفیلتراسیون سلول های آماسی، ادم، وازودیلاسیون و انفیلتراسیون سلول های آماسی به مغز استخوان در گروه های پروفایل، Crown down کمتر از گروه Step back بود ولی تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    بنابراین در دندان های وایتال بدون ضایعه پری آپیکال، استفاده از روش های مختلف اینسترومنتیشن تفاوت معنی داری در آماس ناحشه پری اپیکال ایجاد نمی کند.
    کلیدواژگان: هیستوپاتولوژی، آماس پری اپیکال، اینسترومنتیشن، پروفایل
  • مهدی پورامیر، سلیمان محجوب، رمضان رجب نیا صفحات 243-248
    سابقه و هدف
    استرپتوکک موتان سروتیپ c عامل باکتریایی اصلی در پوسیدگی دندانهای انسان است. هدف از تحقیق تولید و خالص سازی آنتی بادی علیه استرپتوکک موتان سروتیپ c از زرده تخم مرغ بود.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق آزمایشگاهی استرپتوکک موتان M T 8148 (سروتیپc) بعنوان آنتی ژن استفاده شد. مرغها با باکتری- کشته شده با فرمالین- از طریق داخل عضلانی ایمونیزه و تخم مرغها روزانه جمع آوری شدند. ایمونوگلوبین Y با روش های رقیق سازی با آب و رسوب دهی با سولفات آمونیوم و کروماتوگرافی ستونی تیوفیلیک (T-gel) خالص گردید. ماهیت این محصول با الکتروفورز و فعالیت آن با ELISA ارزیابی گردید.
    یافته ها
    ایمونوگلوبولین خالص شده در ناحیه گاماگلوبولین در الکتروفورز مشاهده گردید و در روش ELISA رقت بهینه آن 1:20000 بود.
    نتیجه گیری
    تیتر 1:20000 نشانگر آفینیته یا غلظت زیاد آنتی بادی ویژه علیه استرپتوکک موتان (سروتیپ c) می باشد. این محصول برای سنجش و کنترل کلونیزاسیون استرپتوکک موتان در حفره دهان انسان می تواند کاربرد داشته باشد.
    کلیدواژگان: ایمونوگلوبولین Y، استرپتوکک موتان، تهیه، خالص سازی
  • رزا حقگو صفحات 249-255
    سابقه و هدف
    فرموکرزول داروی معمول در پالپوتومی دندانهای شیری است. با توجه به عوارض سیستمیک و لوکال این دارو، یافتن ماده ای به عنوان جانشین آن ضروری به نظر می رسد. هدف از این تحقیق بررسی میزان موفقیت رادیوگرافیک و کلینیکی پالپوتومی با فرموکرزول و سولفات فریک در دندانهای شیری است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش Sequential match controlled double blind randomized clinical trial انجام شد. 60 دندان 30 کودک 6-3 ساله که به درمان پالپوتومی به علت اکسپوز یا پوسیدگی در دندان های شیری قرینه در دو طرف مندیبل یا ماگزیلا نیاز داشتند تحت درمان با دو داروی فرموکرزول در یک طرف (گروه شاهد) و سولفات فریک (گروه تجربی) در طرف دیگر قرار گرفتند. بیماران بعد از 3، 6 و 12 ماه توسط معاینه کننده دوم مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون آماری chi-square آنالیز شدند.
    یافته ها
    تست آماری chi square نشان داد که در هیچیک از عوامل مورد مطالعه بین دو گروه فرموکرزول و سولفات فریک اختلاف آماری معنی داری وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد که می توان در پالپوتومی دندانهای شیری بجای فرموکرزول، از سولفات فریک استفاده کرد.
    کلیدواژگان: پالپوتومی، سولفات فریک، فرموکرزول، دندان شیری، ارزیابی کلینیکی، ارزیابی رادیوگرافیک
  • فرید عباسی، صدیقه بختیاری، گیتا اسلامی، احمد قائم مقامی صفحات 256-263
    سابقه و هدف
    آلودگی میکروبی منابع آب یونیت های دندانپزشکی به خاطر نقشی که در بروز عفونت های خطرناک در افراد با سیستم ایمنی تضعیف شده دارند مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. نظر به اهمیت خاص موضوع این تحقیق با هدف تعیین میزان شیوع آلودگی باکتریال آب یونیتهای دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و منابع آب شهری حومه دانشگاه در سال 1381 صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق که به روش توصیفی و با استفاده از تکنیک مشاهده و فرم اطلاعاتی صورت گرفت 15 نمونه از آب یونیت های دانشکده و همچنین 15 نمونه آب شهری به طور تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه ها در شرایط استریل وارد محیط ترانسپورت شده، به آزمایشگاه منتقل گردیدند. پس از تهیه لام در مراحل اولیه و رنگ آمیزی آن، نمونه ها در محیط های ژلوز خوندار و ساده کشت داده شدند. نمونه ها به مدت 48 ساعت در دمای 37°C انکوبه و تعداد کلنی های میکروبی شمارش شد.
    یافته ها
    در نمونه های آب شهری هیچگونه آلودگی به کوکسی گرم مثبت گزارش نشد که نشان دهنده عدم آلودگی آب قبل از ورود به دانشکده بود. در نمونه های مربوط به آب دانشکده، در بخش پریو (طبقه اول) آلودگی به انتروکوک، در بخش ارتودنسی (طبقه سوم) آلودگی به استافیلوکوک اپیدرمیدیس و در بخش پروتز (طبقه چهارم) آلودگی به استرپتوکوک و همچنین در یکی از نمونه های طبقه سوم آلودگی به باسیل گرم منفی از نوع انتروباکتریاسه گزارش شد.
    نتیجه گیری
    آلودگی میکروبی به کوکسی گرم مثبت و همچنین باسیل گرم منفی در آب یونیت های دانشکده وجود داشته که در طبقه سوم این میزان به حداکثر می رسد. وجود باسیل گرم منفی انتروباکتر در طبقه سوم و انتروکک در طبقه اول ممکن است نشان دهنده آلودگی آب به فاضلاب و همچنین وجود استافیلوکوک اپیدرمیدیس می تواند بیانگر آلودگی به واسطه برگشت بزاق بیمار از طریق ساکشن و یا مجرای سر توربین بداخل مجاری آب یونیت باشد.
    کلیدواژگان: آب یونیت، کوکسی گرم مثبت، باسیل گرم منفی، دانشکده
  • محمد فراهانی، شیوا ایزدی صفحات 264-272
    سابقه و هدف
    نقش زاویه بین قاعده خلفی و قدامی جمجمه در تعیین محل گلنوئید فوسا و به تبع آن موقعیت قرارگیری مندیبل از نظر قدامی خلفی مورد بحث بوده و این طور بیان گردیده است که زاویه Saddle بزرگ باعث بروز مال اکلوژن Class IIو بالعکس زاویه Saddle کوچک باعث حرکت رو به جلوی مندیبل و مال اکلوژن Class III می شود. این موضوع باعث پیدایش این نظریه در میان بعضی از محققین گردید که در مواردی که ناهنجاری Class II ناشی از بزرگ بودن زاویه Saddle بوده و به علت میکروگناسی مندیبل نمی باشد، دستگاه های فانکشنال می توانند تاثیر اندکی داشته باشند.
    مواد و روش ها
    روش مطالعه تجربی و از نوع before and after clinical trial بود. 50 بیمار مبتلا به ناهنجاری Class II، Div 1 انتخاب شدند و در دو گروه 25 نفری قرار گرفتند. گروه اول شامل 13 پسر و 12 دختر با زاویه Saddle کمتر از 122 درجه و گروه دوم شامل 8 پسر و 17 دختر با زاویه Saddle بیشتر از 126 درجه بود. هر دو گروه تحت درمان با دستگاه فانکشنال TPFC قرار گرفتند. از تریسینگ سفالومتری لترال جهت بررسی شاخصهای:SNA، SNB، ANB، SN-Pog، Total Mandibular Length، Wit’s، GoMe-SN، Body Mandibular Length، Ramus Height، N?FH to A، N?FH to Pog، IMPA، Overjet. استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از آزمون آماری paired t test استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده بهبود قابل ملاحظه ای در شاخصهای اسکلتال بهبود زیبایی صورت و کاهش ناهنجاری اسکلتال در هر دو گروه مورد مطالعه بود. بر اساس نتایج به دست آمده هیچ تفاوت آماری قابل ملاحظه ای در نتایج حاصل از درمان بین دو گروه مورد مطالعه مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    اندازه زاویه Saddle تاثیری در نتایج درمانی دستگاه فانکشنال ندارد.
    کلیدواژگان: زاویه Class II، Div 1، Saddle، دستگاه فانکشنال
  • زهره قلمکارپور، فریبا قلمکارپور، هنگامه اشراف، محمدعلی مزینی، بهرام کاظمی، امیرهوشنگ شکرانی صفحات 273-285
    سابقه و هدف
    در حال حاضر این واقعیت نزد همگان پذیرفته شده است که اکثر بیماری های پالپ و پری اپیکال به سبب عفونت های میکروبی ایجاد می شوند. انجام تزریق بی حسی موضعی و یا نصب رابردم می تواند به باکتریمی منجر شده و در نتیجه فرد مستعد را در معرض خطر ابتلا به اندوکاردیت عفونی قرار دهد. شایعترین ارگانیسم های مولد اندوکاردیت عفونی، آنهایی هستند که بیشترین توانایی را در اتصال به دریچه های معیوب و یا وژتاسیون های از پیش تشکیل شده دارا می باشند. فیبرینوژن باندینگ پروتئین (FgBP) و فیبرونکتین باندینگ پروتئین (FnBP) از مهمترین شاخص های سطحی بوده و به عنوان واسطه اتصال میکروارگانیسم ها (استرپتوکوک و استافیلوکوک) به وژتاسیون قلبی، ایفای نقش می کنند. هدف از انجام این تحقیق بررسی حضور دو ژن کد کننده چسبندگی FgBP) و (FnBP در میکروارگانیسم های کانال ریشه عفونی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی حضور این دو پروتئین سطحی توسط تکنیک واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) بررسی شده است. مزیت استفاده از این تکنیک نه تنها مرهون انجام راحت آن، بلکه از همه مهمتر به دقت و حساسیت بسیار قابل توجه آن بر می گردد. اگر در بررسی میکروارگانیسم های دهان مشخص شود که آنها واجد ژن FgBP و FnBP هستند، این احتمال وجود خواهد داشت که در فرد مستعد متعاقب ورود آنها به خون، اندوکاردیت عفونی ایجاد شود. بنابراین، در این تحقیق با محور قرار دادن درمان های اندودنتیک از کانال های عفونی ریشه دندانی 15 نفر مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی نمونه گیری شد.
    یافته ها
    پس از نمونه گیری و انجام آزمایش، نتایج حاکی از آن بود که در 15 نمونه تهیه شده از کانال ریشه، حضور ژن FnBP در 11 مورد (73.3 درصد) و حضور ژن FgBP در 8 مورد (53.3 درصد) مثبت می باشد.
    از آنجاییکه در حین درمانهای اندودنتیک بعضی از اقدامات نظیر تزریق بی حسی، نصب رابردم یا کنترل بزاق بصورت جنبی به اجرا در می آیند، تصمیم گرفته شد تا در 11 نفر از 15 بیمار مورد مطالعه علاوه بر کانال ریشه از شیار لثه، پوسیدگی و بزاق نمونه گیری بعمل آید. در پایان فراوانی نسبی حضور ژن FnBP در شیار لثه، پوسیدگی و بزاق به ترتیب 72.7 درصد، 45.5 درصد و 54.5 درصد و در مورد ژن FgBP نیز به ترتیب 63.6 درصد، 54.5 درصد و 36.4 درصد به دست آمد.
    نتیجه گیری
    پیشگیری از اندوکاردیت عفونی در افراد مستعد یک وظیفه محسوب می شود، ولی مهمتر این است که با توجه به پاتوژن بودن اکثر باکتری های محیط دهان و کانال طبق نتایج آماری این تحقیق، دندانپزشک هنر پیشگیری از ابتلا به اندوکاردیت عفونی در همه بیماران نهفته را داشته باشد و برای جلوگیری از ابتلا بیماران مستعد به موارد ذیل تاکید می شود. ارتقا و آموزش بهداشت، اجتناب از انجام چندین درمان تهاجمی و متعدد، استفاده از دهان شویه قبل از درمان، رعایت ایزولاسیون و استفاده از رابردم، حفظ دقیق طول کارکرد و جلوگیری از آزردگی لثه، و تجویز آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک و اتخاذ سایر اقدامات پیشگیرانه لازم و ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: اندوکاردیت عفونی، باکتریمی، روت کانال تراپی
  • مریم کوزه کنانی، اسماعیل عسگری صفحات 286-293
    سابقه و هدف
    هدف از این مطالعه بررسی فراوانی کانال اضافی در دندان های پرمولار اول فک پایین مراجعه کنندگان به درمانگاه های دندانپزشکی شهر کرمان در فاصله زمانی سال 1381 تا 1382 بود.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق مقطعی، 280 دندان پرمولار اول فک پایین به طور تصادفی از بیماران بزرگسال و بالای 18 سال مراجعه کننده به بخش جراحی دانشکده دندانپزشکی و درمانگاه های خیریه شهر کرمان جمع آوری گردیدند. پس از جمع آوری نمونه ها، تمامی بقایای بافتی و جرم پوشانده سطح ریشه ها توسط دستگاه اولتراسونیک از دندانها جدا شده و به منظور تکمیل این عمل دندانها درون محلول سدیم هیپوکلرایت 3-2.5 درصد ساخت کارخانه شیمین تهران قرار داده شدند. در مرحله بعدی حفره دسترسی به کانال ریشه توسط توربین و فرز فیشور الماسی بر روی دندانها تراشیده شد و پالپ دندان با قرار دادن دندانها درون محلول سدیم هیپوکلرایت 2.5 درصد طی 12 تا 24 ساعت به طور کامل خارج گردید. در مرحله بعد، دندانها خشک شده، محلول رنگی indiaink توسط سرنگ و سوزن گیچ 27 از ناحیه حفره دسترسی به داخل سیستم کانال ریشه تزریق گردید. بعد از گذشت 12 ساعت که دندانها در حرارت اطاق خشک شدند، نمونه های مورد بررسی جهت decalcification درون محلول اسید نیتریک 5 تا 10% قرار داده شدند تا جایی که به طور کامل دکلسیفیه شدند. دندانهای دکلسیفیه شده در آب معمولی شسته شده، درون درصدهای صعودی 70%، 95% و 100% اتانول به مدت یک روز دهیدراته شده، سپس درون محلول متیل سالیسیلات 5% شفاف گردیدند. عمل شفاف سازی دندان ها، بررسی مرفولوژی و تعداد Type کانال های ریشه را به خوبی امکان پذیر می نمود. این تحقیق آزمون آماری خاصی ندارد چون نتایج آن عددی بر اساس مشاهده مشخص شده و بر حسب حجم نمونه درصد تک کاناله ها و 2 کاناله ها مشخص گردیده است. مثلا از 280 دندان 14 دندان کلسیفیه بوده که درصد کلسیفیه ها 5% می شود.
    یافته ها
    از میان 280 دندان مورد بررسی پالپ مربوط به 14 دندان (5%) به طور کامل دکلسیفیه بود که این دندان ها از بررسی خارج گردیدند. 84.6% دندان های باقیمانده دارای یک کانال، 13.9% دارای دو کانال و 1.5% دارای 3 کانال بودند.
    نتیجه گیری
    از میان 266 دندان مورد بررسی بر اساس طبقه بندی Black، 84.6% آنها Type I، 4.9% Type II، 2.2% Type III و 8.3% Type IV بودند.
    کلیدواژگان: آناتومی داخلی، پرمولار اول، فک پایین، کرمان
  • محمدعلی مزینی، محمد اثنی عشری، سیدجلیل مدرسی، سیدامید دیانت صفحات 294-303
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت کاهش سطح اکلوزال به منظور پیشگیری از درد پس از اینسترومنتیشن اندودنتیک و تناقضاتی که در این مورد وجود دارد این مطالعه با هدف بررسی اثر کوتاه کردن سطح اکلوزال با توجه به شرایط پیش از درمان بر درد بعد از آماده سازی کانال در درمان ریشه دندان انجام شد.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش تجربی از نوع کارآزمایی بالینی بر روی 121 نفر از بیمارانی که به درمان اندودنتیک یکی از دندانهای خلفی شان نیاز داشتند صورت پذیرفت. اطلاعات مربوط به شماره دندان، سن، جنس و یافته های بالینی شامل زنده بودن پالپ، درد قبل از درمان، حساسیت به دق، وجود رادیولوسنسی پری رادیکولار، وجود تورم و براکسیسم ثبت گردیدند.
    دندانهای تحت درمان به طور تصادفی در یکی از سه گروه زیر قرار گرفتند.
    1) Total occlusal reduction2) Simulated occlusal reduction (Non functional cusp reduction)3) Control (Occlusion untouched)پس از اینسترومنتیشن کانال و قراردادن پانسمان موقت به تمام بیماران پرسشنامه ای داده شد که وضعیت دردشان را در طی 24 ساعت پس از پاکسازی و آماده سازی کانال مشخص نمایند. در نهایت پرسشنامه ها جمع آوری شده، اطلاعات آنها با آزمون کای- دو (p<0.05) (chi square) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    رابطه معنی داری میان کاهش سطح اکلوزال دندانهای تحت درمان با میزان درد طی 24 ساعت بعد از اینسترومنتیشن مشاهده شد (p<0.05). 83% افراد گروه (1) دارای درد خفیف یا فاقد درد بودند در حالی که در افراد گروه (2) و (3) این میزان به ترتیب 59% و 55% بود. همچنین میزان درد شدید در گروه اول تنها 5%، در گروه دوم 11% و گروه سوم 18% گزارش شد. درباره رابطه شرایط قبل از درمان با درد پس از اینسترومنتیشن نیز در موارد زیر رابطه معنی داری یافت شد: جنسیت، شماره دندان، وضعیت پالپ، درد قبل از درمان و وجود رادیولوسنسی پری رادیکولار.
    نتیجه گیری
    خانم ها با دندانهای مولر، پالپ نکروزه، دارای درد قبل از درمان و فاقد رادیولوسنسی پری رادیکولار درد بیشتری را نسبت به سایر بیماران تجربه می کنند. به منظور کاهش درد بعد از اینسترومنیشن، کاهش سطح اکلوزال در بیماران به ویژه در افرادی که واجد تمام یا تعدادی از شرایط ذکر شده هستند، توصیه می شود.
    کلیدواژگان: کاهش سطح اکلوزال، اینسترومنتیشن اندودنتیک، درد پس از درمان
  • رسول مفید، علیرضا فتحیه، مهدی ضمیری، بهاره عشقی صفحات 304-312
    سابقه و هدف
    ژنژیویت شایعترین شکل بیماری لثه است و کنترل عوامل موثر بر آن از جمله پلاک میکروبی می تواند به بهبود بیماران بینجامد. استفاده از خمیردندانهای مختلف از جمله عوامل موثر جهت کنترل این بیماری است. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو خمیردندان ایرانی نسیم و پونه با خمیردندان کرست رگولار که از طرف FDA پذیرفته شده است بر کنترل پلاک و ژنژیویت انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به شکل یک کارآزمایی بالینی شاهد دار دوسویه کور و بر روی 60 نفر از دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است. سه خمیر دندان نسیم و پونه (ساخت کارخانه گلتاش) و کرست رگولار (مورد تایید FDA) در تیوپهای یک شکل تهیه شده، در 3 گروه مساوی 20 نفره تقسیم شدند. همچنین از مسواک Oral B 35 نیز استفاده شد. شاخص لثه ای (GI)، شاخص پلاک (PI)، شاخص خونریزی (BI) و عمق پاکت (PD) پیش از شروع مطالعه، 72 ساعت پس از آن و در روز 30 مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    هم شاخص خونریزی لثه و هم شاخص پلاک در هر سه گروه در 2 بار اندازه گیری پس از شروع مصرف نسبت به مقادیر ثبت شده پیش از شروع مطالعه کاهش یافته بودند (در کلیه موارد P<0.001) و توزیع آنها در هر مقطع زمانی بین سه گروه یکسان بود (P=ns). در مورد شاخص لثه ای یافته های مشابهی حاصل شد ولی شاخص ها در روز 30 در گروه مصرف کننده خمیر دندان نسیم اندکی بالاتر از گروه مصرف کننده خمیردندان پونه بودند (P<0.05). عمق پاکت نیز در مورد تمام گروه ها به مرور زمان کاهش یافته بود. (در تمام موارد P<0.001).
    نتیجه گیری
    در این مطالعه اختلافی بین تاثیر سه خمیردندان بررسی شده بر کاهش شاخص لثه ای، شاخص پلاک، شاخص خونریزی و عمق پاکت دیده نشد.
    کلیدواژگان: شاخص لثه ای، شاخص پلاک، شاخص خونریزی، عمق پاکت، ژنژیویت، خمیردندان
  • حمید مقدس، عاطفه بهرام صفحات 313-323
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت پلاک دندانی و تاثیر آن بر بیماری های پریودنتال و همچنین عدم اطلاع در مورد تاثیر مسواک زدن ظهر هنگام با و بدون دندان در کنترل میزان پلاک دندانی در روزه داران این تحقیق با هدف بررسی تاثیر مسواک زدن ظهر هنگام با و بدون خمیر دندان در روزه داران در کنترل پلاک دندانی انجام شد.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش تجربی و از نوع کارآزمایی بالینی کنترل شده مقطعی انجام شده تکنیک آن معاینه، مصاحبه و تکمیل فرم اطلاعاتی بود. تحقیق بر روی 60 نفر (27 مرد و 33 زن) با محدوده سنی 60-18 سال با متوسط سنی 39±1 سال که به طور مستمر به بخش پریو دنتیکس دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه نمودند انجام شد. تحقیق طی 2 در مرحله گروه الف مربوط به سال 1381 که با خمیر دندان مسواک می زدند و گروه ب مربوط به سال 1382 که بدون خمیر دندان مسواک می زدند انجام گرفت.
    در این مطالعه از گروه شاهد و مورد استفاده شد که گروه شاهد ظهر هنگام مسواک نمی زدند و گروه مورد ظهر هنگام با و بدون خمیر دندان مسواک می زدند. 3 مرحله ایندکس پلاک از افراد گرفته شد. مرحله اول یک هفته قبل از شروع ماه رمضان بود و عمل پالیش کردن دندانها پیش از شروع مطالعه در این زمان در تمامی گروه ها انجام شد. مرحله دوم ایندکس گیری پلاک پس از خاتمه ده روز اول ماه رمضان و مرحله سوم پس از خاتمه ده روز دوم ماه رمضان بود. تغییرات ایندکس پلاک در گروه های مورد مطالعه با استفاده از آزمون آماری Paired t test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    نتیجه آزمون در مورد گروه های مورد (تجربی) تفاوت معنی داری را در کاهش میزان پلاک دندانی نشان داد (P<0.0001). همچنین نتیجه آزمون در مورد گروه های شاهد به جز یک مورد در بقیه گروه ها تفاوت معنی داری را در افزایش میزان پلاک دندانی نشان داد (P<0.0001).
    نتیجه گیری
    مقایسه تغییرات بین گروه های مورد الف و مورد ب از طریق آزمون آماری t test انجام شد که نتایج حاصله تاثیر چشمگیری را در کاهش میزان پلاک دندانی در افرادی که به همراه خمیر دندان ظهرها مسواک زدند نشان داد. کاهش میزان پلاک دندانی در افرادی که بدون خمیر دندان ظهر هنگام مسواک زدند میزان قابل توجهی نبود (P<0.0001).
    1. مسواک زدن ظهر هنگام بدون خمیر دندان سبب کاهش میزان پلاک میکروبی می گردد هر چند که این کاهش کم بود.
    2. مسواک زدن ظهر هنگام به همراه خمیر دندان سبب کاهش میزان پلاک میکروبی بطور چشمگیری می گردد.
    3. عدم مسواک زدن ظهر هنگام در افراد روزه دار سبب افزایش میزان پلاک میکروبی می گردد.
    کلیدواژگان: روزه داری، پلاک دندانی، بیماری پریودنتال، مسواک زدن
  • حسن مهاجرانی، دکترعاطفه مشهدی میقانی، سپیده بدری اهری، لیلا اسدیان صفحات 324-332
    سابقه و هدف
    شکاف لب و کام شایعترین ناهنجاری مادرزادی در ناحیه صورت است. متاسفانه تاکنون مطالعه وسیعی در زمینه بررسی میزان شیوع و تاثیر عوامل مداخله گر در بروز این عارضه در کشور ما انجام نشده است. هدف از انجام این تحقیق تعیین شیوع و اثرات عوامل مداخله گر در بروز این مشکل در متولدین مرکز آموزشی- درمانی مهدیه در طی سالهای 79 –1370 بوده است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که به روش Existing data انجام شد. جامعه مورد پژوهش در این بررسی کلیه پرونده های نوزادان متولد شده با ناهنجاری شکاف لب و کام (به تنهایی یا توامان) در مرکز آموزشی، بهداشتی و درمانی مهدیه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی سالهای 79-1370 بود. جهت بررسی داده ها از آزمون های فیشر، chi-square، همچنین آزمون حدود اطمینان confidence interval استفاده شد.
    یافته ها
    در این تحقیق 87838 پرونده مورد مطالعه قرار گرفته که از این میان 131 نوزاد مبتلا به شکاف لب یا کام یا هر دو بودند که از این تعداد 63 نفر دختر و 68 نفر پسر بودند. شیوع شکاف لب منفرد 31.8 درصد، شکاف کام منفرد 25 درصد و شکاف لب و کام توامان 43.2 درصد بود. در جنس پسر بیشترین شیوع مربوط به شکاف لب و کام توامان و در جنس دختر بیشترین شیوع مربوط به شکاف کام به تنهایی بود. در ارتباط با گراویتی مادر مشخص شد که بیشترین فراوانی مربوط به گراویتی اول و به میزان 35.1 درصد بوده است.
    نتیجه گیری
    میزان شیوع شکاف در کل متولدین این مرکز برابر 1.49 در هر هزار تولد است. از نظر جنسیت شیوع تقریبا یکسانی در نوزادان مبتلا به شکاف مشاهده شد. در مجموع شکاف لب و کام توامان بیشتر از شکاف لب منفرد و یا کام منفرد بود. اکثریت نوزادان مبتلا به ناهنجاری شکاف (77.1%) دارای طول مدت بارداری نرم بودند. میانگین گراویدیتی مادران نوزادان مبتلا به شکاف 2.9±2 بوده و گروه خونی O بیشترین فراوانی را در آنها داشت.
  • شهرام نامجوی نیک، شهریار شهاب صفحات 333-341
    سابقه و هدف
    این تحقیق با هدف ارزیابی موفقیت ایمپلنتهای OSDC سیستم نئودنت جهت جایگزینی تک دندانی انجام پذیرفته است.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق گذشته نگر 54 ایمپلنت OSDC سیستم نئودنت در 36 بیمار بررسی گردیدند. بیماران مبتلا به بیماری روحی، اعتیاد و عدم همکاری در معاینات منظم از تحقیق حذف شدند. دندانها به ترتیب زیر با ایمپلنتهای دندانی جایگزین گردیدند. ماگزیلا (انسیزالها 18 ایمپلنت، کانین ها 9 ایمپلنت، پرمولارها 7 ایمپلنت و مولارها 5 ایمپلنت)، ماندیبل (انسیزالها) (0) ایمپلنت، کانین ها 3 ایمپلنت، پرمولارها 9 ایمپلنت و مولارها 3 ایمپلنت). پس از دوره ترمیم، و بلند کردن فلپ، آباتمنت قرار گرفت و با فلپ باز قالبگیری انجام شد. سپس روکش موقت آکریلی تنظیم و چسبانده شد.
    یافته ها
    به غیر از دو ایمپلنت در یک بیمار بقیه ایمپلنتها معیارهای موفقیت رادیوگرافیک و کلینیکی را گذراندند. میزان متوسط تحلیل استخوان 0.4 میلیمتر (حداقل 0 و حداکثر 0.8 میلیمتر) مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    این تحقیق نشان داد که ایمپلنت OSDC سیستم نئودنت می تواند با موفقیت جهت جایگزینی دندانهای تک واحدی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نئودنت، ایمپلنت دندانی، تک دندانی، قالبگیری با فلپ باز
  • نصرت نوربخش، اردشیر طالبی، علی حیدری صفحات 342-354
    سابقه و هدف
    در مورد مسواک که مهمترین عامل حفظ بهداشت دهان و دندان است صدها تحقیق انجام گرفته در حالیکه به نحوه نگهداری مسواکها بندرت اشاره می شود. مسواکها معمولا در اماکنی قرار می گیرند که اکثرا از دسترس میکروارگانیسم ها در امان نمی باشند. هدف از بررسی حاضر تعیین آلودگی میکروبی مسواکها و تاثیر عوامل مرتبط با آن از قبیل نحوه شستشو، نگهداری، محل نگهداری، جلد داشتن و... در میزان آلودگی آن می باشد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق توصیفی- تحلیلی گذشته نگر، صد عدد مسواک با نامهای تجاری مختلف مربوط به صد نفر داوطلب با سنین متفاوت جمع آوری گردید. طی پرسشنامه جامعی کلیه اطلاعات مربوط به نحوه استفاده از مسواک ثبت شد. باکتری ها در دو محیط کشت جداگانه Blood agar (برای کشت باکتری های گرم مثبت) و E.M.B (برای کشت میکروب های گرم منفی)، کشت داده شدند. نحوه کشت بدین صورت بود که تمام سطوح مسواک سه بار (در هر دو محیط کشت) به طور جداگانه کشیده می شدند. محیطهای کشت در دمای 37?C در انکوباتور قرار گرفته و در سه مرحله متوالی 24، 48 و 72 ساعت بعد خوانده می شدند. مشاهده محیطهای کشت به دو صورت میکروسکوپی و چشمی صورت می گرفت. میزان آلودگی از نظر مقدار کلنی های روی محیط کشت به سه دسته تقسیم گردید. تعداد کلنی های کمتر از 10000، آلودگی کم، بین 30000-10000 آلودگی متوسط، و بیشتر از 30000، آلودگی زیاد. شاخصهای Plaque، gingival، DMFT و ارتباط آنها با میزان آلودگی مسواک در هر فرد تعیین گردید. اطلاعات با تستهای آماری chi-square، chi square for trends جهت بررسی میزان آلودگی مسواکها، 2- Fisher exact test جهت بررسی آلوده بودن یا نبودن مسواکها، 3- Spearman correlation coefficient و Mann-whitney test آنالیز گردید.
    یافته ها
    از میان 100 عدد مسواک، فقط چهار عدد فاقد آلودگی بودند. جنسیت، سطح تحصیلات، نوع مسواک، تعداد دفعات استفاده از مسواک در شبانه روز و مدت استفاده از مسواک، بر میزان آلودگی مسواک ها اثری نداشت. ولی نگهداری در سرویس های بهداشتی، خشک نکردن مسواک پس از استفاده، عدم دقت در شستشو، جلد نداشتن مسواک و بهداشت دهانی بد، با افزایش میزان آلودگی مسواک ها همراه بود.
    نتیجه گیری
    مسواکهای مصرفی به شدت توسط انواع متنوعی از میکروارگانیسم ها در معرض آلودگی کمی قرار دارند، نحوه و محل نگهداری و چگونگی شستشوی مسواک ها از مهمترین عوامل در کاهش میزان آلودگی مسواک ها است.
    کلیدواژگان: مسواکها، آلودگی میکروبی، میکروارگانیسم ها، شمارش کلنی میکروبی
  • مازیار میر صفحات 355-363
    درقسمت های قبلی این مبحث به مروری برتاریخچه و فیزیک لیزر در کلینیک های دندان پزشکی پرداخته شد و همچنین کاربردهای گزارش شده سه نوع لیزر Co2، Nd:YAG و Er:YAG به همراه مزایا و معایب آنها بیان گشت.
    اکنون در ادامه به کاربرد انواع دیگر طول موج های نور همسو شده و تکرنگ در درمان دهان و دندان می پردازیم...
|
  • Dr. Farzaneh Agha Hosseini, Dr. Abdolfattah Sarraf Nejad, Dr. Ali Gransar, Dr. Elham Ebrahimi Pages 197-205
    Purpose
    Oral lichen planus (OLP) is a common chronic immunologic inflammatory disease of skin and mucous membrane which associates with pain or discomfort. The status of OLP as a premalignant condition has been debated for many years. In some cases that are not pathogonomic clinical variations like plaque, specially erosive or bullous form, histologic examination is necessary for definite diagnosis or rule out possible dysplasia and carcinoma. 1- Sometimes pathologic results mention to OLP without any type of lesion (erosive, atrophic) 2- In some cases diagnosis is not clear and results are "compatible with OLP". In these cases DIF is necessary after routine histologic examination. The aim of this study is evaluation of direct immunofluorescence in diagnosis of oral lichen planus. Methods & Materials: In a retrospective case series study first, an 18 paraffin embeded biopsies were analyzed. All were confirmed histopatholigcally for OLP. These biopsies were collected since 1379, till 1381. All biopsies were examined by direct Immunofluoresence for the Presence of IgA, IgM and IgG antibodies in oral tissues. Data were analysed statistically by Fisher Exact test and percentage frequency.
    Results
    3 of 18 patients (16.6%) were male and 15 (83.3%) were females and their average age was 50.6 years. The common site of biopsy was in buccal mucosa (44.4%) Fluorescent globules were present in 11 patients (61.1%) that graded with base of fluoresent intensity to 3+, 2+, 1+. In 3 cases with white (keratotic) lesions 2 (66.6%) patients were DIF+ and in 11 cases with white and red lesions (keratotic, atrophic, erosive and bulluse) 8 cases (72.7%) were DIF+.
    Conclusion
    DIF was positive in 61.1% of OLP patients. According to Fisher's test there was no significant differences between white (keratotic) and red (erosive …) lesions and DIF+ (P=0.67).
  • Dr. Mohammad Jafar Eghbal *, Dr. Saeed Asgari, Dr. Massoud Parrokh Pages 206-213
    Purpose
    This study was carried out for comparison of MTA and Root MTA (RMTA) by scanning electron microscope and energy dispersive spectrometer X-ray analysis. Method & Materials: In this research two resin discs were used and in each disc three cavities with three mm depth were prepared. In each disc the cavities were filled with one type of MTA and incubated in 37C for 48 hours. Then, they were polished, carbon coated, observed and analyzed by the scanning electron microscope and the X-ray energy dispersive spectrometer.
    Results
    In both types of the cements results showed that calcium oxide (lime-CaO), silica (SiO2) and bismuth oxide (Bi2O3) were the most component respectively. The amount of minor elements (Al2O3, MgO and FeO) was very lower in RMTA in comparison with MTA. There were some similarity and differences in the amount of trace elements in both types of cements.
    Conclusion
    There is a slit difference between the amounts of major elements in both types of MTA cements, but the amount of minor elements has a significant difference.Keywords:
  • Dr. Homeira Ansari Lari, Dr. Mohammad Hossein Dashti, Dr. Sedighe Sadat Hashemi Kamangar Pages 214-219
    Purpose
    Estimating the width of maxillary incisors may be difficult when artificial teeth are selected for edentulous patients. This study examined the relationship between mesiodistal width of four maxillary incisors (WFMI) and inner canthal distance (ICD). Methods & Materials: In this descriptive study, 100 subjects (50 male and 50 female mean age 22.87 years) without facial and dental deformities were selected in this cross sectional study. WFMI and ICD were measured with Boley gauge. A mathematic formula to evaluate correlation between WFMI and ICD in 15 subjects has been used. (y = 1/784x-0/023x2) (y: mesiodistal width of four maxillary incisors, x: inner canthal distance). Then the difference between calculated size and real size of teeth was compared with paired t test.
    Result
    The mean of WFMI was 32.95±1.47mm and the mean of ICD was 31.9±1.83mm. In 70% of subjects, the difference between WFMI and ICD was less than 2mm. The correlation was r=0.345 (P=0). The calculated "model" for this relationship was y=1.784x – 0.023x2 (y: mesiodistal width of four maxillary incisors, x: inner canthal distance).
    Conclusion
    1- ICD is a good landmark for estimating WFMI. 2- The calculated model is competent and useful.
  • Dr. Sedighe Bakhtiari, Dr. Jamile Beygom Taheri, Dr. Mohammad Amin Tavakkoli Pages 220-224
    Purpose
    Bifid uvula is the mildest form of cleft palate. The size of the cleft may vary from minimal to complete separation of the uvula into two lobes. The prevalence is %0.3-2.2 and is greater in males than in females (M/F:2.5/1). The disturbance appears to be autosomal dominant. This developmental defect may occur in syndromes such as Marfan, Crouzon, Apert and Pierre Robin. Case Report: In this report, the patient was a 29 years old man whoever referred for dental restoration and scaling. He had Bifid uvula, dome – shaped palate, malocclusion and limited movement of mandibule. He didn’t have any systemic problems and syndrome.
  • Dr. Mina Biria, Dr. Golamreza Eslami Amirabadi, Dr. Rabeeh Nazari Pages 225-233
    Purpose
    Determination of need to orthodontic treatment is one of the main problems in our daily practice. Therefore, the aim of this study is to evaluate the orthodontic treatment needs of 12 – 13 year old students in Gorgan in years 2002-2003, using IOTN (index of orthodontic treatment need). Methods & Materials: A descriptive study using the technique of observation and interview has been performed by means of chart, ruler, tongue blade and color photographs of aesthetic component of IOTN. The method of sampling was cluster sampling and 793 individuals of urban and rural school children in Gorgan were examined.
    Results
    According to dental health component (DHC) of ITON, 16.2 percent of school children showed great need and 16.9 percent moderate need to treatment and the frequency of slight or no need was 66.6 percent. The aesthetic component (AC) of IOTN in school children resulted in 7.1 percent great need, 20.9 percent moderate need and 71.9 percent no need.
    Conclusion
    This study showed that the differences between IOTN values for boys and girls were not statistically significant the orthodontic treatment need in rural school children as significantly greater than urban school children, but most of them had no need or had slight need of orthodontic treatment.
  • Dr. Maryam Bidar, Dr. Marziyeh Sadeghi, Dr. Nooshin Mohtasham Pages 234-242
    Purpose
    The purpose of this study was to evaluate and compare the histopathological inflammation of the periapex following preparation of the root canal with conventional and profile rotary instrumentation in cat's teeth. Methods & Materials: In this experimental study, thirty mature healthy cat were used. One canine was used as a negative control for every cat and three residual teeth were prepared with one of the following techniques of instrumentation: (1) step – back by using S-S K-type files, (2) crown down by using Ni-Ti files (3) by profile GT rotary system at 150 rpm speed. Vital animals were perfused at intervals 8, 24 & 48 hours after instrumentation. The canine teeth were separated from the jaws with some of the supporting structures. Then, decalcification and the laboratory processing was done. After obtaining data, they were analyzed with Kruskal Wallis test.
    Results
    1) The infiltration of inflammatory cells and infiltration of inflammatory cells into the bone marrow was increased by passing the time and maximum infiltration was in 48 hour interval (P<0.05). 2) Although the amount of infiltration of inflammatory cells, edema, vasodilatation and infiltration of inflammatory cells to the bone marrow spaces in the groups of profile and crown – done were less than step – back but they didnt show significant statistically difference.
    Conclusions
    Periapical inflammation in vital teeth without periapical pathosis was not statistically different following various methods of instrumentation.
  • Dr. Mahdi Pouramir, Dr. Soleiman Mahjoub, Ramezan Rajab Nia Pages 243-248
    Purpose
    Streptococcus mutans serotype C is thought to be the principal causative bacterium of dental caries in humans. The overal purpose of the present study was to produce and purify the immunoglobulin Y anti – S. mutans from egg yolk. Methods & Materials: In this experimental laboratory study the S. mutans MT8148 (serotype c) was used as antigen. Hens were immunized with formalin treated whole cells by intramuscular injection. The eggs were collected daily, immunoglobulin Y was purified by water dilution method and ammunium sulfate precipitation followed by T – gel column chromatography. This product was characterized by electrophoresis. The activity of antibody was assessed by ELISA.
    Results
    The immunoglobulin was observed in the g - globulin region in electrophoresis. The optimum dilution of IgY was 1:20000 evaluated by ELISA.
    Conclusion
    Titer of 1:20000 indicates high affinity or concentration of antibody against streptococcus mutans (serotype c). This product will be useful to assay and control the clonization of S. mutans in the oral cavity of human being.
  • Dr. Roza Haghgoo Pages 249-255
    Purpose
    The purpose of this study was to compare the clinical and radiographic effects of Formocresol (FC) to that of Ferric sulfate (FS) in pulpotomized primary molars with carious pulp exposure. Methods & Materials: This study was performed as sequential matched controlled double blind randomized clinical trial. Sixty teeth of 30 children age 3- 6 years old were treated by a conventional pulpotomy technique. The identical teeth on two sides were randomly assigned to FC or FS. In the control group FC and in the experimental group FS was placed. The clinical and radiographic follow up was done at 3 months, 6 months and 12 months. The data was analyzed by chi – square test.
    Results
    There was no statistically significant difference in successful clinical and radiological outcome between two groups.
    Conclusion
    Ferric sulfate can be used versus formocresol in primary teeth pulpotomy.
  • Dr. Farid Abbasi, Dr. Sedighe Bakhtiari, Dr. Gita Eslami, Dr. Ahmad Ghaem Maghami Pages 256-263
    Purpose
    Contamination of dental unit water lines had been discussed to be the source of bacterial infection specially in immuncompromized and sensile patients in recent years. This study carried out in order to evaluate gram positive cocci contamination in the water lines of Shahid Beheshti Dental School units and drinking water supply of local area during 1381. Methods & Materials: The study was descriptive and it’s technique was observation and data questionnaire usage. 15 units from dental school and 15 ones from local area were selected randomly before the beginning of daily work. The samples were carried into transport media and sent to microbiology lab then. Smears of the samples were stained with gram staining and all specimens were cultured on blood and nutrient agar. The cases were incubated for 48 hours at 37 0C and microbial colonies were counted for the purpose.
    Results
    No case of gram positive cocci contamination was observed in drinking water samples. In the examination of dental units’ water, contamination of gram positive cocci and gram negative bacillus were seen, i.e. Entrococcus in periodontic Dept., Staphylococcus epidermidis in Orthodontic Dept. Staphylococcus aureus in Crown and Bridge Dept.
    Conclusion
    The peak of contamination level was found in the third floor. Existence of gram negative bacillus in third floor and Enterococcus in first floor was probably for the contamination of water be fece, while staphylococcus epidermidis existence can be discussed by back flow of saliva via suction or water supply line of the unit through handpiece hoses.
  • Dr. Mohammad Farahani, Shiva Izadi Pages 264-272
    Purpose
    The role of cranial base flexure in determining the position of the glenoid fossa and expressing the anteroposterior position of the mandible has been under investigation for years. It is said that large Saddle angle can result in class II malocclusion conversely small Saddle angle can cause anterior location of the fossa and resulting in class III malocclusion. According to this theory some investigators believe that class II malocclusion caused by large Saddle angle is difficult to influence with functional appliance therapy. The present study was aimed at evaluating the role of Saddle angle on dentoskeletal changes following the use of Two Piece Function Corrector)TPFC (functional appliance. Methods & Materials: Two groups of untreated skeletal Class II, Div 1 malocclusion were selected on the basis of Saddle angle degree. The first group) n=25 (consisted of 13 boys and 12 girls with Saddle angle less than 122ْ and the second group) n=25(included 8 boys and 17 girls with Saddle angle larger than 126ْ. SNA, SNB, ANB, SN-Pog, Total Mandibular Length, Wit’s, GoMe-SN, Body Mandibular Body Length, Ramus Height, N┴FH to A-N┴FH to Pog, IMPA, Overjet were measured before and after treatment by lateral cephalograms to evaluate dentoskeletal changes. Paired t-test was used to compare the differences between two groups and effect of TPFC on dento skeletal structures.
    Results
    The two groups showed noticable improvement in dento skeletal relationship. This study indicated no statistically significant differences between two groups.
    Conclusion
    The amount of Saddle angle has no effects on treatment results with functional appliance therapy.
  • Dr. Zohre Ghalamkarpour, Dr. Fariba Ghalamkarpour, Dr. Hengame Ashraf, Dr. Mohammad Ali Mozayyeni, Dr. Bahram Kazemi, Dr. Amir Hooshang Shokrani Pages 273-285
    Purpose
    Infective Endocarditis (IE) is a microbial infection of the endocardial surfaces usually involving the cardiac valves. Most cases of IE are caused by streptococci which from a larg part of the normal oral flora. Staphylococci are the next most cause. These organisms are well equipped with surface determinants such as Fibronectin-Binding Protein and Fibrinogen-Binding Protein which mediate their adherence to the cardiac vegetations. In this study, the presence of these two cell-surface proteins have been detected by the polymerase chain reaction technique (PCR). Method & Materials: This research is discriptive type and all the samples were selected from the adult patients referred to shahid Beheshti Dental School. Fifteen people were selected with no systemic disease or any antibiotic consumption during the last two weeks of sampling. Regarding the teeth studied, none of them had sinus tract, pulp exposure, periodontal disease or deeply broken restorations with wide open margins.
    Results
    Results show that, of 15 root canal samples, 11(73.3%) were positive for FnBP and 8(53.3%) were positive for FgBP. Regarding the endodontic treatment adjuncts like local anaesthetic administration, rubber dam placement or saliva control, we have also taken samples from gingival sulcus, caries and saliva in 11 patients of those 15 people. The relative frequency of FnBP in gingival sulcus, caries and saliva was 72.7%, 45.5% and 54.5% respectively and for the presence of FgBP in the same samples was 63.6%, 54.5% and 36.4% respectively.
    Conclusion
    IE prevention in succeptible patients is a duty, but it is better for dentists to use preventive cares in all impacted patients.
  • Dr. Maryam Kuzekanani, Dr. Esmaeel Asgari Pages 286-293
    Purpose
    The purpose of this research was to determine the prevalence of mandibular first premolar teeth with 2 canals in the population of Kerman. Methods & Materials: A total of 280 extracted first premolar teeth were collected from several health service centers within the province of Kerman.Extracted teeth were stored in 10% formalin containers. Each tooth was initially cleaned with water and brush.Then the remaining periodontal tissues was removed by ultrasonic scalers. Access cavities were made by diamond burs on each tooth and for complete removal of the pulp tissues the teeth were immersed within 2.5-3% Naocl for 24 hours. After washing and drying the teeth India ink was injected within the root canal system of the teeth by 27 guage needle. Then the specimens were dried and were decalcified within 5-10% nitric acid solution. The specimens were washed and were dehydrated by 70-95 and %100 Etanol solution. After clearing the teeth by %5 Methyl salicilate solution the number and type of the canals of the teeth were determined and verified.
    Results
    From the total of 280 evaluated teeth 14 teeth (%5) had calcified canals and %84.6 of the remaining 266 teeth had one canal and %15.4 of them had 2 canals.
    Conclusion
    In our investigation the mandibular first premolar teeth with one apical foramen in apex is approximately 10% more than international findings.
  • Dr. Mohammad Ali Mozayeni, Dr. Mohammad Asna-Ashri, Dr. Seyyed Jalil Modaresi, Seyyed Omid Dianat Pages 294-303
    Purpose
    The purpose of this study was to evaluate the effect of occlusal reduction and some other factors and conditions on post-operative pain levels during endodontic treatment. Methods & Materials: In this experimental study, one hundred & twenty one patients requiring endodontic treatment in posterior teeth were selected. Specific clinical findings including gender, age, pulp vitality, sensitivity to percussion, preoprative pain, presence of periradicular radiolucency, swelling, and bruxism were recorded. Teeth with restoration to be maintained, greater than class I mobility, pocket depth >5mm, endodontic retreatment, endodontic failures such as root perforation and over instrumentation, and patients who had less than 3 occluding teeth in each arch and the ones taking pain altering medications were excluded from the study. Then canal instrumentation was done. Teeth were randomly assigned to 1 of 3 groups: (i) total occlusal reduction, (ii) simulated occlusal reduction, (iii) Control (occlusion untouched). A questionnaire was used to assess pain responses over a 24h postoperative period. The results were analysed using a χ2 test (p<0.05).
    Results
    A significant differences were seen among 3 occlusal treatment groups and the patients’pain responses (P<0.05). Significant lower persentage of patients reported moderate and severe pain (17%) in total occlusal reduction group in comparison with simulated occlusal reduction (41%) and occlusion untouched (45%) groups. Also a significant relationship was found between the following preoperative conditions and post-instrumentation pain: Gender, tooth type, pulp vitality, preoperative pain, periradicular radiolucency.
    Conclusion
    Females requiring endodontic treatment in molar with necrotic pulps, presence of preoperative pain and the absence of periradicular radiolucency experience more pain after instrumentation than other patients. Occlusal reduction is recommended in patients having all or some of the mentioned preoperative conditions to decrease patients’ pain and discomfort.
  • Dr. Rasool Mofid *, Dr. Alireza Fathieh, Dr. Mahdi Zamiri, Dr. Bahare Eshghi Pages 304-312
    Purpose
    Gingivitis is the most common form of periodontal diseases. Toothbrushing is one of the most important ways to control this disease. The aim of this study was to compare the effects of two Iranian toothpastes with an FDA – approved toothpaste (Crest Regular) to reduce gingivitis and plaque. Methods & Materials: Study was designed as a randomized controlled double-blind clinical trial. Three toothpastes (Pooneh and Nassim (Goltash Co.) and Crest Regular) were prepared as the uniform tubes and divided between 3 groups. Each group contained 20 dental students with mild gingivitis which used an Oral B 35 toothbrush. Gingival index (GI) plaque index (PI) bleeding index (BI) and pocket depth (PD) were evaluated before study, and 3, and 30 days after study. Data were analyzed with SPSS software.
    Results
    Bleeding index and plaque index was decreased in all groups during the study period (P < 0.001). There was no statistically significant difference among groups at any time. Also, gingival index showed significant decrease in any time in all groups compared to the first evaluation, but at the day 30, GI was higher in Nassim group than Pooneh group (P<0.005). Pocket depth showed significant decrease during the study period in all groups (P<0.001).
    Conclusion
    All toothpastes had a good effect on plaque control and gingivitis.
  • Dr. Hamid Moghaddas, Dr. Atefe Bahram Pages 313-323
    Purpose
    With consideration of importance of dental plaque and its effects on periodontal diseases and also the lack of knowledge about the effects of tooth brushing with and without toothpaste at noon times on the control of the dental plaque content in the fasting people, this research was carried out to investigate the effect of tooth brushing at noon with or without toothpaste on the control of dental plaque in fasting people. Methods & Materials: The type of study was sequential controlled experimental clinical trial and its technique was consisted of examining, interviewing and completing information forms. The research was carried out on 60 individuals (27 men and 33 women of 18-60 years of age and mean age of 39±1) whoattended Periodontics Dept. of Shahid Beheshti Dental School regularly. The research was performed in two stages on two groups: (a) the group of the year 1381 who brushed with toothpaste and (b) the group of the year 1382 who brushed without toothpaste. Both groups were divided into two subgroups of control and case. The control group did not brushed at noon times and the case group brushed with and without toothpaste at noon times. In this study the plaque index of the individuals were taken in three stages. The first stage was taken one week before the beginning of the holly month of Ramazan that the tooth polishing of individuals of all groups were performed in this time margin. The second stage of taking index was carried out after the first 10 days of the Ramazan month. The third stage was carried out after the second 10 days of Ramazan. The plaque index changes were statistically determined by using paired t test.
    Results
    The test result for the case groups showed a significant difference in decrease of dental plaquet. Test group (a.1), (P<0.0001) and test group (a.2), (P<0.0001).t test:(p<0.001) Paired t test: Test group (b.1), (P<0.05) and test group (b.2), (P<0.04).t test: (p<0.001). The test result for control groups except one sample showed a significant difference of increase in dental plaque. Control group (a.1), (P<0.0001) and control group (a.2), (P<0.0001). t test:P>0/6. The control group (b.1), (p<0.04) and control group (b.2), (P<0.002).t test: P>0.6. T test: Test group(a), test group (b): (P<0.0001).
    Conclusion
    Brushing teeth at noon time without Tooth Paste reduces the amount of dental plaque, although this reduction was not remarkable. Brushing teeth at the noon time with tooth Paste reduces amount of Dental Plaque remarkably. Lack of brushing teeth at noon time in fasting people enhances the amount of dental plaque on teeth.
  • Dr. Hassan Mohajerani, Dr. Atefe Mashhadi Mighani, Dr. Sepideh Badri Ahari, Dr. Leila Asadian Pages 324-332
    Purpose
    Cleft of lip and palate is the mostly reported congenital deformity in maxillofacial region. In spite of this, there is no comprehensive published study in the country. So, this study was conducted in order to evaluate the prevalence of cleft lip or cleft palate in infants born in Tehran Mahdieh Centre during the years between 1370 and 1379. Method & Materiasl: The study was carried out descriptively and analitically on existing data. The study included infants’ files born with cleft lip or palate (or both) in Tehran Mahdieh Centre during 1370 till 1379. The prevalence of cleft lip and palate, the mother's age, the mother gravity and blood group were studied.
    Results
    A total number of 87838 files were studied, of which, 131 infants were born with the mentioned deformities. 63 cases were females and 68 cases were males. The prevalence of cleft lip, cleft palate and both were 31.8%, 25% and 43.2% respectively. Cleft lip and cleft palate together was observed moslty in males while cleft palate had the same incidence in females. 24.2% of infants had anomalies other than cleft lip and palate. Familial relationship was noted in 28% of cases. The age of infant's mothers was 25.6±6.6 years. The most observed mother gravity was first gravity which were about 35.1%.
    Conclusion
    The overall prevalence of cleft palate in the studied centre was 1.49 in 1000. The incidence rate was almost the same in both sexes. The incidence of lip and cleft palate together was more than lip and cleft palate separately. 77.1% of the infants had normal pregnancy period. Gravity of deformed infants’ mothers was 2.9±2 and the blood group of O was the most observed blood group in mothers.
  • Dr. Shahram Namjoy Nik, Dr. Shahriyar Shahab Pages 333-341
    Purpose
    The aim of this study is to evaluate the success of the application of OSDC implants to restore single missing teeth. Methods & Materials: This retrospective investigation involved placement of 54 Neo-Dent system OSDC dental implants in 36 patients. Exclusion criteria was as follows: psychological disorders, bruxism, smoking habit, anticipate lack of patient compliance. The teeth were needed to replace by dental implants as follows: Maxillae, (Incisors 18 implants, Canines 9 implants, Premolars 7 implants, Molars 5 implants). Mandible, (Canine 3 implants, Premolars 9 implants, Molars 3 implants). After the healing period, an envelope flap was made, the abutments installed and open flap impressions provided. Immediately acrylic temporary crowns adjusted and cemented. The dental implants followed after one year of loading.
    Results
    Except two implants in one patient, all other implants were stable and passed our criteria of success at the time of abutment connection and one year after loading, and subsequently all implants were provided with prosthetic restorations. The rate of bone resorption which have been studied by radiography were as follows: the mean of 0.4 mm, miniumum of 0.2 mm and maximum of 0.8 mm.
    Conclusions
    Replacing single teeth with OSDC dental implants of Neo-Dent system can be applied successfully.
  • Dr. Nosrat Nourbakhsh, Dr. Ardeshir Talebi, Dr. Ali Heidari Pages 342-354
    Purpose
    Methods of toothbrushing are amply described, but procedures for maintaining their cleanliness are discussed infrequently. The puropse of this study was to evaluate the level of microbial contamination of toothbrushes. Methods & Materials: The study has been done in a descriptive, retrospective, analytical way. Information about the methods of toothbrush care were obtained by a questionnaire filled by 100 individuals. Toothbrushes were gathered and examined in two culture media Blood agar for gram positive microorganisms and E.M.B for gram negative microorganisms. All surfaces of a toothbrush was separately pulled three times on two culture media. Then culture media were incubated in 37ºC and were read in three stages: 24, 48, 72 hours by eye and microscope. Level of microbial contamination were divided into three groups on the basis of colony count. Low contamination: colonies < 10000, moderate contamination: 10000 – 30000, high contamination: > 30000. Statistical analysis in this study were as follows: 1- Chi – square for trends, 2- Fisher exact test, 3- Spearman correlation coefficient and 4 – Mann – whitney test.
    Results
    Overall 96% of toothbrushes were contaminated. Some variables such as type of toothbrushes, frequency of toothbrushing, time of toothbrush usage had no effect on CFU (Coloni forming unit). However, location of toothbrush for example toilet or bathroom, washing and drying method, use of cover after toothbrushing, oral hygiene had relationship with CFU. (P<0.05)
    Conclusions
    Toothbrushes in regular use can become heavily contaminated with microorganisms. Storage conditions and skill in washing and toothbrush care are effective in reducing the level of their contamination.