تعیین همبستگی بین ابعاد هوش درون سازمانی کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی با میانجیگری تاب آوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

رفتار شهروندی یک نوع رفتار ارزشمند و مفید است که کارکنان آن را به صورت دلخواه و داوطلبانه از خود نشان می دهند.  هدف از این پژوهش تعیین همبستگی بین ابعاد هوش درون سازمانی کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی با میانجی گری تاب آوری است.

روش ها

پژوهش حاضر به روش کمی و از نوع توصیفی همبستگی با ماهیت کاربردی در سال 1400 انجام شد. جامعه آماری با تعداد 164 نفر شامل کارکنان اداری، مالی و پشتیبانی بیمارستان های خصوصی شیراز است. نمونه آماری به استناد فرمول کوکران با تعداد 143 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش، پرسش نامه استانداردشده است که در آن از مقیاس طیف 5 گزینه ای لیکرت از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم استفاده شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های جمعیت شناختی، هوش فرهنگی، هوش هیجانی، هوش معنوی، هوش اخلاقی، تاب آوری و رفتار شهروندی سازمانی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسش نامه 87/0 محاسبه شده و روایی آن نیز با استفاده نظر خبرگان به دست آمده است . برای تست نرمال بودن داده ها، از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و برای تجزیه وتحلیل داده ها از شبکه عصبی مصنوعی و آزمون اسپیرمن استفاده شده است. همچنین تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22  انجام شد.

یافته ها

همبستگی محاسبه شده طبق آزمون اسپیرمن و شبکه هوش مصنوعی به ترتیب، هوش فرهنگی با تاب آوری 0/67 و 0/32، هوش هیجانی با تاب آوری 0/42 و 0/12، هوش معنوی با تاب آوری 0/53 و 0/22، هوش اخلاقی با تاب آوری 0/49 و 0/25 و تاب آوری با رفتار شهروندی سازمانی 0/73 و 0/86 است.

نتیجه گیری

ابعاد هوش درون سازمانی، همبستگی مثبت و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی با میانجگیری تاب آوری دارد. این تاثیرگذاری باعث افزایش رفتارهای فرا نقشی، کارآمد و رفتارهای اجتماعی مدار می شود که نتیجه آن افزایش تعهد کارکنان، ایجاد رضایت شغلی، افزایش بهره وری و موفقیت در عملکرد سازمانی خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
256 تا 265
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660237 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!