ایجاد هستی شناسی حوزه پزشکی دوره اسلامی در بستر وب معنایی: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش حاضر بررسی ضرورت طراحی هستی شناسی پزشکی دوره اسلامی در بستر وب معنایی است. در این مطالعه کیفی، پژوهش های مربوط به ایجاد و ارزیابی نظام های سازماندهی دانش در حوزه پزشکی دوره اسلامی و نیز طراحی هستی شناسی های حوزه پزشکی سنتی در بازه زمانی 2010 تا 2022 میلادی در پایگاه های اطلاعاتی شامل بانک اطلاعات نشریات کشور، پایگاه مجلات تخصصی نور، پرتال جامع علوم انسانی و پایگاه مقالات موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، پایگاه مقالات وب آو ساینس، پابمد، ریسرچ گیت و گوگل اسکالر بررسی شد.

روش ها

در این مطالعه مروری، از روش پژوهش اسنادی استفاده شد. پس از جست وجوی کلیدواژه ها در پایگاه های اطلاعاتی و بازیابی منابع مرتبط، تعداد 20 مقاله معتبر، انتخاب شد و مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

هستی شناسی ها با پوشش روابط شمول معنایی، جزء واژگانی، هم ارزی و وابستگی و همچنین با دارا بودن ساختاری چندبعدی و پوشش کارکردهایی شامل رفع ابهامات، کنترل مترادف ها، ایجاد روابط معنایی واضح مانند روابط سلسله مراتبی و وابستگی و بازنمون روابط و ویژگی های مفاهیم در مدل های دانش، نسبت به سایر نظام های سازماندهی دانش قادر به بازنمون روابط پیچیده تر و دانش وسیع تری از یک حوزه هستند. 

نتیجه گیری

طراحی هستی شناسی یکی از کارآمدترین روش ها برای توصیف معنایی دانش حوزه پزشکی دوره اسلامی به صورت جامع و دقیق است. یکی از قابلیت های هستی شناسی ها، نمایش روابط میان مفاهیم مرتبط با بیماری ها، علایم، داروها و تشخیص ها با استفاده از محیط گرافیکی است. از سوی دیگر اهمیت استفاده از فناوری های نوین وب معنایی و همسویی با تحولات جهانی، ضرورت طراحی هستی شناسی ها در این حوزه را مطرح می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
296 تا 311
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!