دست کاری ژنتیکی باکتری پروبیوتیک لاکتوکوکوس لاکتیس به منظور تولید پروتئین OMP10 بروسلا آبورتوس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در تمام گونه های باکتری بروسلا، توالی ژن Omp10 حفاظت شده است. خاصیت آنتی ژنیسیته بالای محصول این ژن می تواند باعث تحریک سیستم ایمنی میزبان شود. استفاده از باکتری پروبیوتیک لاکتوکوکوس لاکتیس به عنوان حامل زنده علاوه بر ایمن بودن، برای تولید پروتیین های نوترکیب و انتقال ژن به سلول های یوکاریوتی مناسب است. OMP10 جزیی از لیپوپروتیین های سطحی در غشای خارجی بروسلا با خاصیت ایمنی زایی بسیار بالا است که در جذب مواد مغذی، انتقال سیگنال، چسبندگی و مقاومت آنتی بیوتیکی نقش اساسی دارد. این پروتیین دارای خواص آنتی ژنیک بوده و می تواند به صورت متصل با آنتی ژن های دیگر، دارای نقش کمکی باشد. لذا هدف از این تحقیق ایجاد باکتری پروبیوتیک لاکتوکوکوس لاکتیس به منظور تولید پروتیین OMP10 بروسلا آبورتوس می باشد.

مواد و روش ها

ژن Omp10 باکتری بروسلا آبورتوس همراه با سیگنال پپتید Usp45 به صورت سنتتیک در وکتور pNZ8148 کلون شد. وکتور نوترکیب ابتدا در باکتری اشریشیاکلی سویه ی TOP10 تکثیر و سپس توسط کیت استخراج پلاسمید خالص سازی شد. غلظت پلاسمید استخراج شده توسط نانودراپ سنجیده شد. pNZ8148-Usp45-Omp10 توسط روش الکتروپوریشن، به درون باکتری لاکتوکوکوس لاکتیس ترانسفورم شد. تایید کلونینگ و بررسی بیان ژن Omp10 توسط تکنیک های RT-PCR، هضم آنزیمی و SDS-PAGE انجام گرفت.

یافته ها

نتایج نشان دهنده بیان موفقیت آمیز ژن هدف Omp10 در باکتری پروبیوتیک لاکتوکوکوس لاکتیس بود و پروتیین نوترکیب به خوبی در این باکتری پروبیوتیک بیان شد.

نتیجه گیری

پژوهش حاضر نشان داد که پروتیین Omp10 در باکتری پروبیوتیک لاکتوکوکوس لاکتیس ترانسفورم شده توسط الکتروپوریشن با وکتور نوترکیب pNZ8148-Usp45-Omp10 بیان می شود. لاکتوکوکوس لاکتیس ترانسفورم شده در مطالعه حاضر، می تواند در مطالعات آینده به عنوان واکسن زیر واحد خوراکی جهت پیشگیری از بروسلوز، مناسب باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
279 تا 288
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!