بررسی اثرات ضد التهابی و ضد آسیب های اکسیداتیو قارچ گانودرما لوسیدوم در آسیب کبدی ناشی از دوکسوروبیسین در موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در سال های اخیر استفاده از محصولات طبیعی به عنوان درمان جایگزین برای بسیاری از بیماری ها رایج شده است. این مطالعه با هدف تعیین اثر محافظتی قارچ گانودرما لوسیدم بر آسیب کبدی ایجاد شده توسط داروی دوکسوروبیسین انجام گرفت.

مواد و روش ها

32 موش صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم گردیدند: گروه کنترل که فقط سالین از راه گاواژ دریافت نمودند. گروه دوکسوروبیسین که دوکسوروبیسین را با دوز 20 میلی گرم بر کیلوگرم از راه داخل صفاقی در روز دوم دریافت نمودند. گروه گانودرما که عصاره آبی گانودرما را با دوز 500 میلی گرم بر کیلوگرم روزانه به وسیله گاواژ به مدت 15 روز دریافت نمودند و گروه گانودرما- دوکسوروبیسین که گانودرما و دوکسوروبیسین را با همان پروتوکل گروه های گانودرما و دوکسوروبیسین دریافت نمودند.

یافته ها

در این مطالعه افزایش معنی داری در بیان (TNF α) Tumour necrosis factor alpha و سطحMalondialdehyde (MDA) در کبد و کاهش معنی داری در سطوحSuperoxide dismutase (SOD) ،Glutathione peroxidase (GPx) ،Total antioxidant capacity (TAC) در سرم موش هایی که دوکسوروبیسین دریافت نمودند در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد. کاهش معنی داری در بیان ژن TNF-α و سطوح MDA و افزایش معنی داری در سطوح SOD،GPX ، TAC در سرم و بافت کبد موش هایی که گانودرما را با دوکسوروبیسین دریافت نمودند در مقایسه با گروه دوکسوروبیسین مشاهده گردید (05/0>P).

نتیجه گیری

دوکسوروبیسین می تواند سمیت مشخصی در کبد ایجاد نماید و درمان با گانودرما لوسیدوم بهبود بالقوه ای در کبد از طریق تضعیف استرس اکسیداتیو و پاسخ های التهابی ایجاد می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
289 تا 298
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!