تعیین عوامل موثر بر وزن گیری مادران در دوران بارداری: یک مطالعه مقطعی از شهر سمنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مراقبت های دوران بارداری که از ارکان اساسی مراقبت های بهداشتی اولیه در هر نظام سلامت بوده و اثرگذاری غیرقابل انکاری بر سلامت جامعه دارند. با توجه به اهمیت وزن گیری مادران در دوران بارداری به عنوان یک شاخص مهم مراقبتی، مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت وزن گیری مادران در دوران بارداری و تعیین عوامل موثر بر آن به مورد اجرا در آمد.

مواد و روش ها

مطالعه مقطعی حاضر در پاییز 1401 با مشارکت 400 مادر وضع حمل کرده به انجام رسید. ابزار مطالعه، پرسش نامه محقق ساخته ای بود که روایی محتوایی آن از دیدگاه صاحب نظران و با کسب نمره 94/0 و 92/0 به ترتیب برای شاخص های CVR و CVI مورد تایید قرار گرفت. نتایج بررسی های توصیفی برای متغیرهای کیفی به صورت فراوانی (درصد) و برای متغیرهای کمی به صورت میانگین (انحراف معیار) گزارش گردید. هم چنین جهت بررسی ارتباط آماری میان متغیرهای دموگرافیک و زمینه ای با شاخص وزن گیری مادران در دوران بارداری، به دلیل ماهیت کیفی متغیرها از آزمون Chi-square استفاده شد.

یافته ها

نتایج بررسی های به عمل آمده نشان می دهد میانگین وزن گیری مادران در دوران بارداری 59/11 کیلوگرم می باشد؛ و 65 درصد از مادران در طول دوران بارداری وزن گیری طبیعی، 17 درصد وزن گیری کم تر از حد طبیعی، و 18 درصد نیز وزن گیری بالاتر از حد طبیعی را تجربه نموده اند. از میان متغیرهای دموگرافیک و زمینه ای، دارا بودن بیمه درمانی پایه، نوع بیمه درمانی پایه، استقراض جهت تامین هزینه های مراقبتی بارداری، شرایط وزنی پیش از اقدام به بارداری، ابتلای قبلی به بیماری قلبی و کلیوی، مواجهه با دیابت بارداری، و نیز داشتن آبریزش و خونریزی، با وزن گیری مادر در دوران بارداری ارتباط داشت (05/0>P).

نتیجه گیری

شاخص وزن گیری مادران در دوران بارداری در شرایط مطلوبی قرار ندارد و عوامل متعددی به ویژه نابرابری های شغلی و مالی در ایجاد این وضعیت اثرگذار بوده اند. لذا طراحی و اجرای مداخلات بهداشتی ارتقایی هدفمند در این رابطه، ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
347 تا 356
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660923 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!