ظرفیت های جامعه محوری پلیس در تمدن اسلامی- ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در تمدن اسلامی- ایرانی که در سال های اخیر، دستیابی به آن اهمیتی ویژه یافته است، شاهد ظهور تحولاتی شگرف در عرصه های گوناگون خواهیم بود. در این میان، نقش و جایگاه پلیس نیز مشمول این تحولات است. امروزه پلیس جامعه محور به عنوان وضعیتی ایده آل و آرمانی در سطح جهانی به تصویر کشیده می شود. بنیان های نظری تمدن اسلامی- ایرانی در کنار تجربه عملی پلیس در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گویای ظرفیت های فراخ فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حوزه جامعه محوری است. این پژوهش به مروری بر این ظرفیت ها می پردازد.

روش

این مقاله، پژوهشی کیفی و از منظر روش، توصیفی- تفسیری بوده و در آن از روش اسنادی و مطالعه کتابخانه ای برای جمع آوری داده ها استفاده شده است.

یافته ها

تاملی در بنیان های نظری و معرفتی تمدن اسلامی- ایرانی (شامل شش گانه معنویت و خدامحوری، خردگرایی، علم گرایی، انسان گرایی اسلامی، آزادی و عدالت) و تاثیرات آنها بر شکل گیری ساحت های چهارگانه تمدن مزبور (یعنی هویت و فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و سیاست) نشان از ظرفیت بالای مشارکت ورزی فردی و اجتماعی دارد. به علاوه مروری بر تحولاتی که پلیس از صدر انقلاب اسلامی تا به امروز از سر گذرانده، حکایت از آن دارد که می توان شاهد افق گشایی های قابل انتظاری از پلیس جامعه محور در تمدن اسلامی- ایرانی بود.

نتایج

رویکرد جامعه محوری پلیس که ضامن تحقق امنیت پایدار با مشارکت اجتماعی و پیشگیری اجتماعی است، ظرفیت ها و قابلیت های بسیاری در پیکره اندیشه و منطق حاکم بر تمدن اسلامی- ایرانی دارد که موجب می شود تا بهره گیری از آن توسط پلیس، ممکن و مجاز باشد. پس می توان از ظرفیت مثبت و سازنده رویکرد جامعه محور برای تقویت عملکرد پلیس در جامعه و تمدنی آرمانی اسلامی- ایرانی استفاده کرد.

روش

این مقاله پژوهشی کیفی و از منظر روش توصیفی- تفسیری بوده و در آن از روش اسنادی و مطالعه کتابخانه ای برای جمع آوری داده ها استفاده شده است.

یافته ها و نتایج

تاملی در بنیان های نظری و معرفتی موعود اسلامی- ایرانی (شامل شش گانه معنویت و خدا محوری، خرد گرایی، علم گرایی، انسان گرایی اسلامی، آزادی، و عدالت) و تاثیرات آنها بر شکل گیری ساحت های چهارگانه تمدن مزبور (یعنی هویت و فرهنگ، اجتماع، اقتصاد، و سیاست) نشان از ظرفیت بالای مشارکت ورزی فردی و اجتماعی دارد. به علاوه مروری بر تحولاتی که پلیس از صدر انقلاب اسلامی تا به امروز از سر گذرانده، حکایت از آن دارد که می توان شاهد افق گشایی های قابل انتظاری از پلیس جامعه محور در تمدن اسلامی- ایرانی بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2661629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!