مطالعه تنوع اکتینوباکترهای قابل کشت در غار سهولان مهاباد و ارزیابی فعالیت ضدمیکروبی جدایه ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

غارها محیط های الیگوتروف و تاریکی هستند که کم تر مطالعه شده و می توانند محیط های مناسبی از نظر منبع سویه های امیدوارکننده در زیست فناوری باشند. غار سهولان یک غار با ساختار دولومیتی در 42 کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد است. هدف این پژوهش بررسی تنوع اکتینوباکترهای قابل کشت در این غار و ارزیابی فعالیت ضدمیکروبی آن ها بوده است.

مواد و روش ها

در این پروژه، نمونه های مختلف از خاک، آب، کف، دیوار و سقف غار و هم چنین بی مهرگان غار سهولان به منظور جداسازی اکتینوباکترها جمع آوری شد. برای تسهیل جداسازی، نمونه های جمع آوری شده تحت سه پیش تیمار (سانتریفیوژ کردن، خشک کردن و گذاشتن در مایکروویو) و یک تیمار آنتی بیوتیکی قرار گرفت و نمونه ها در ده محیط جداسازی متفاوت کشت شد. هم چنین جدایه ها از نظر تولید مواد ضدمیکروبی علیه ده باکتری و قارچ غربال شدند.

یافته ها

از 13 نمونه به دست آمده از غار سهولان 8 ا کتینوباکتر شامل جنس های Streptomyces، Micromonospora وLysinibacter  جدا شدند. سویه ویژه Lysinibacter sp. UTMC 3606 ، 3/99 % شباهت به Lysinibacter cavernae، داشته است که در سال 2015 به عنوان گونه جدید از یک غار در چین جدا شده است. از 8 جدایه به دست آمده از 8  جدایه اکتینوباکتریایی حاصل از غار سهولان هامپوییل 5 جدایه دارای فعالیت ضدمیکروبی بودند که از این میان 3 جدایه متعلق به جنس Streptomyces و 2 جدایه متعلق به جنس Micromonospora بوده است. 3 جدایه علیه Staphylococcus aureus  و Micrococcus luteus  فعالیت داشتند. یک جدایه علیه Escherichia coli TolC  فعالیت داشت.  فعالیت ضدمیکروبی علیه سویه Bacillus subtilis UTMC1464  در 1 جدایه دیده شد. 3 جدایه نیز فعالیت علیه Candida albicans UTMC5055  نشان دادند. جدایه Micromonospora sp. UTMC3322 بیش ترین فعالیت ضدمیکروبی را علیه S. aureus ،M. luteus  و C. albicans  فعالیت نشان داد.

نتیجه گیری

مقایسه نتایج به دست آمده با نتایج مطالعه های دیگر انجام شده در مورد غارهای ایران نشان می دهد که غارها محیط های ارزشمندی برای مطالعه های تنوع زیستی و جداسازی اکتینوباکترها هستند، ولی غارهای بکر بیش تر ترجیح داده می شود. تنوع اکتینوباکتریایی در غار سهولان نسبت غار هامپوییل کم تر بوده، ولی فعالیت زیستی جدایه ها بیش تر بوده است. مطالعه بر غارهای توریستی مانند غار سهولان می تواند موضوع مناسبی برای بررسی تاثیر انسان و توریسم بر تنوع زیستی غارها باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2662790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!