اندازه گیری کمی و کیفی عصاره الکی برگ و دانه گیاه اسپند و ارزیابی خواص آنتی اکسیدانی عصاره

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

گیاه اسپند یکی از گیاهان دارویی با نام علمی Peganum harmala و از خانواده Zygophylaceae می باشد. بتاکاربولین متعلق به گروه آلکالوییدهای ایندول است که در بخش های مختلف گیاه به ویژه دانه و ریشه حضور دارند. بتاکاربولین ها، طیفی از اثرات نوروفیزیولوژیکی و سمی از جمله فعالیت های ضد افسردگی، اتساع عروقی، اثرات ضد تجمعی پلاکت ها و اثر بر ترک دارو و اشتها را اعمال می کنند. هدف از این تحقیق، استخراج و اندازه گیری بتاکاربولین ها و نیز ترکیبات فنولی گونه گیاهی اسپند و بررسی خواص آنتی اکسیدانی آن می باشد.

مواد و روش ها

برای این منظور این گیاه از اطراف زاهدان جمع آوری گردید و عصاره متانولی برگ و دانه به روش سوکسله استخراج شد. در ادامه آنالیزهای فیتوشیمیایی مختلف بر روی برگ و دانه این گیاه صورت گرفت. آنالیزهای کمی و کیفی شامل شناسایی آنتوسیانین ها، فلاونوییدها، تانن ها، آنتراکینون ها، تست آنتی اکسیدانی عصاره، آنالیزFTIR  عصاره، آنالیز کمی و کیفیHPLC  عصاره و آلکالوییدها بود.

یافته ها

نتایج نشان داد که هارمین در دوز بسیار کمتری نسبت به عصاره دانه، سمی است و عصاره دانه در دوزهای پایین نسبت به عصاره برگ می تواند سمی باشد. در عصاره برگ نسبت به عصاره دانه مقادیر آلکالوییدها ناچیز بوده و اثرات آنتی اکسیدانی آن به علت مقادیر بیشتر پلی فنلی و فلاونوییدها بیشتر می باشد.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که اگرچه خواص آنتی اکسیدانی عصاره متانولی برگ ها (به دلیل وجود فلاونوییدها و ترکیبات فنلی) بیشتر از دانه ها است، اما میزان بتاکاربولین بیشتری در دانه های گیاه وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2662964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!