رفتار اطلاع یابی سلامت دانشجویان دانشگاه بیرجند در رسانه های اجتماعی در طی همه گیری کووید 19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نقش رفتار اطلاع یابی سلامت افراد در مدیریت و کنترل بیماری حایز اهمیت است و در روند سلامت جامعه در آینده نیز تاثیرگذار است.بر همین اساس بررسی رفتار اطلاع یابی سلامت دانشجویان دانشگاه بیرجند در رسانه های اجتماعی در طی همه گیری کووید 19 هدف اصلی پژوهش حاضر قرار گرفت.

روش پژوهش: 

پژوهش حاضر کاربردی و پیمایشی است. جامعه آماری، کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه بیرجند در زمان انجام مطالعه بودند. نمونه گیری بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقه بندی نسبتی انجام گرفت (370 نفر). ابزار پژوهش پرسش نامه محقق ساخته بود. روایی پرسش نامه با استفاده از نظرات صاحب نظران و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی و علوم پزشکی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ سنجیده شد (897/0).

نتایج

در میان موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی خارجی و رسانه های خبری تلگرام و اینستاگرام بیش ترین کاربرد را داشتند. آنان بیش از کسب اطلاعات در مورد روش های درمانی به اخبار مرتبط با کووید 19 و رفتارهای پیشگیرانه توجه داشتند. میزان پیامدهای منفی و مثبت کسب اطلاعات در مورد این بیماری بر روی دانشجویان کم تر از حد انتظار بود و در بین مولفه های رفتار اطلاع یابی، کم ترین توجه را به اشتراک گذاری اطلاعات داشتند. در زمینه ابعاد مرتبط با کووید 19 بیش ترین توجه آن ها به بعد آموزشی و کم ترین توجه آن ها به بعد سیاسی بود.

نتیجه گیری

بر اساس بررسی های پژوهشگر مطالعه ای در زمینه رفتار اطلاع یابی سلامت به طور خاص در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در دوران کووید 19 نیافت؛ بنابراین پژوهش از نظر روش شناسی، رویکرد موضوعی و پژوهشی و بافت موردمطالعه حداقل در سطح ملی بدیع است.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2663878 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!