مطالعه ی گذشته نگر حساسیت آنتی بیوتیکی باکتری های جداشده از تلفات پرندگان گوشتی ارجاعی به آزمایشگاه دامپزشکی شهر کازرون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عفونت های باکتریایی از علل مهم تلفات و خسارات مالی در صنایع پرورش طیور به شمار می روند. با وجود نقش کلیدی آنتی بیوتیک ها در درمان این بیماری ها، افزایش چشمگیر مقاومت نسبت به آنها تهدیدی برای جوامع به حساب می آید. مطالعات متعددی در زمینه ی بررسی میزان مقاومت آنتی بیوتیکی در گونه های مختلف باکتری های بیماری زای طیور انجام گرفته است.  هدف ما از انجام این مطالعه بررسی علل باکتریایی تلفات حاصل از مرغداری های شهرستان کازرون و همچنین ارزیابی حساسیت دارویی این باکتری ها بود.

مواد و روش ها

نمونه ها از تلفات 118 فارم مرغداری صنعتی در اطراف شهرستان کازرون در طی سال 1401-1400 بدست آمد. نمونه ها بر روی محیط کشت های مک کانکی  آگار و ایوزین متیلن بلو آگار کشت داده شدند. سپس حساسیت نمونه هایی که برای اشریشیا کولی مثبت شدند توسط آنتی بیوتیک های مختلف (انروفلوکسازین، اریترومایسین، اکسی تتراسیکلین، تیلوزین، جنتامایسین، داکسی سیکلین، دانوفلوکسازین، دی فلوکسازین، سولتریم، فلورفنیکل، فلومکویین، فوزبک، کلرتتراسیکلین، کلیستین، لینکوسپکتین و نیومایسین) مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

از میان 118 نمونه ی مورد بررسی 100 نمونه آلوده به اشریشیا کولی بودند. 100 نمونه از 106 نمونه گرم منفی برای اشریشیا کلی مثبت بود. تمام نمونه ها به آنتی بیوتیک های نیومایسین، کلرتتراسیکلین، فلومکویین، جنتامایسین و تیلوزین مقاوم بودند. همچنین 99% و 97% از نمونه های دارای اشریشیا کولی به ترتیب به لینکوسپکتین و دیفلوکسازین مقاوم بودند. بیشترین حساسیت آنتی بیوتیکی نمونه ها نسبت به آنتی بیوتیکهای فوزبک (94%) و کلیستین (90%) یافت شد.

نتیجه گیری

با توجه به افزایش مقاومت دارویی نسبت به آنتی بیوتیکهای متداول، روش های جایگزین جهت کاهش سرعت رشد مقاومت دارویی و همچنین کاهش مرگ و میر حاصل از آنها مورد نیاز است که از جمله ی آنها می توان به رعایت امنیت زیستی و استفاده از پروبیوتیکها و اسیدی فایرها جهت کاهش ابتلا به بیماری و نیاز به درمان آنتی بیوتیکی در طیور اشاره کرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1060 تا 1066
لینک کوتاه:
magiran.com/p2663883 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!