تاثیر عصاره شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra) و کیسه کشیش (Capsella bursa-pastoris) بر بهبود زخم در مدل موش صحرایی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بهبود زخم یک فرآیند بیولوژیکی پیچیده است که شامل رویدادهای سلولی و مولکولی مختلف است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر عصاره های هیدروالکلی شیرین بیان  (Glycyrrhiza glabra) و کیسه کشیش (Capsella bursa-pastoris) بر بهبود زخم در مدل موش انجام شد. در این مطالعه تلاش شد یک بررسی جامع  شامل یک ارزیابی هیستوپاتولوژیک با تمرکز بر پارامترهایی مانند اندازه زخم، سلول های ادماتوز، رگ زایی، سلول های فیبروسیت و فیبروبلاست و سازمان کلاژن صورت پذیرد.

مواد و روش ها

در این مطالعه از عصاره های هیدروالکلی شیرین بیان و کیسه کشیش برای درمان استفاده شد. مدل موش های صحرایی نژاد ویستار برای ارزیابی هیستوپاتولوژیک و ارزیابی جنبه های مختلف بهبود زخم مورد استفاده قرار گرفت. همچنین در این مطالعه  به بررسی پارامتر های میکروسکوپیک و ماکروسکوپیک شامل اندازه زخم، سطح ادم، میزان رگ زایی و سازماندهی کلاژن پرداخته شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که هم عصاره شیرین بیان و هم عصاره کیسه کشیش  اثرات مثبتی بر روند بهبود زخم دارند. عصاره شیرین بیان بهبود های قابل توجهی در بسته شدن زخم، کاهش ادم، تحریک رگزایی و افزایش سازماندهی کلاژن نشان داد. عصاره کیسه کشیش  نیز اثرات امیدوار کننده ای در روند ترمیم زخم داشت هر چند که تاثیر مثبت این عصاره به نسبت کمتر از شیرین بیان مشاهده شد، اما این یافته ها بر پتانسیل درمانی این عصاره های طبیعی در ترمیم زخم تاکید داشتند. 

نتیجه گیری

این مطالعه بینش های ارزشمندی را در مورد پتانسیل شیرین بیان و عصاره های کسیه کشیش به عنوان داروهای طبیعی برای ترمیم زخم ارایه می کند. بهبود های مشاهده شده در بسته شدن زخم، کاهش ادم و سازماندهی کلاژن نشان می دهد که این عصاره ها می توانند در استفاده های  بالینی نیز مفید باشند. با این حال، تحقیقات بیشتر برای روشن شدن مکانیسم های مولکولی چگونگی اثر عصاره این دو گیاه  ضروری است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1074 تا 1083
لینک کوتاه:
magiran.com/p2663885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!