بررسی اثرات نانو و میکرو کلات آهن بر کاهش آسیب های تنش شوری در مراحل جوانه زنی و گیاهچه ای گیاه زوفا (Hyssopus officinalis)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تنش شوری یکی از عوامل مهم خسارت زا در مراحل جوانه زنی بذر گیاهان است که با کاهش پتانسیل آب خاک و ایجاد سمیت یونی ناشی از تجمع نمک در بذرها در جذب برخی عناصر اختلال ایجاد می کند. از آنجایی که بذر زوفا در مراحل اولیه جوانه زنی به تنش شوری حساس می باشد، بررسی روش هایی که سبب بهبود شرایط جوانه زنی این گونه شوند بسیار ضروری به نظر می رسد. در تحقیق انجام شده به بررسی تاثیر روش پیش تیمار با عنصر آهن بر ویژگی ها و بهبود جوانه زنی بذر گیاه زوفا در شرایط تنش شوری پرداخته شد.

مواد و روش ها

این پژوهش به صورت دو آزمایش مجزا و فاکتوریل در قالب طرح پایه کاملا تصادفی با سه تکرار انجام گرفت. تیمارها شامل پنج سطح نانو کلات و میکرو کلات آهن (صفر، 50، 100، 200 و 400 میلی گرم بر لیتر) و شش سطح شوری شامل (صفر، 50، 100، 150، 200 و 250 میلی مولار) و هم چنین دو زمان پرایم شامل 12 و 24 ساعت بود.

یافته ها

نتایج نشان داد با افزایش تنش شوری خصوصیات جوانه زنی کاهش یافت به طوری که در تنش شوری 200 میلی مولار رشد گیاهچه و بنیه بذر و در تنش شوری 250 میلی مولار جوانه زنی کاملا متوقف شد. کاربرد میکرو کلات آهن در شرایط بدون تنش تاثیر مثبتی بر جوانه زنی زوفا نداشت و کاربرد پیش تیمار آبی به مدت 12 ساعت بهتر از نانوکلات آهن عمل کرد و در تیمار آهن میکرو تفاوت معنی داری بین غلظت های مختلف مشاهده نشد. کاربرد نانو و میکرو کلات در تنش های شوری 100 و 150 میلی مولار تاثیرات خود را بهتر نشان داد به طوری که غلظت 200 میلی گرم بر لیتر نانوکلات آهن به مدت 12 ساعت و غلظت های 100 و 200 میلی گرم در لیتر میکروکلات آهن در مدت زمان 24 ساعت بالاترین جوانه زنی، رشد گیاهچه و بنیه بذر را داشت. میزان پروتیین محلول و فعالیت آنزیم های پراکسیداز و کاتالاز در شوری 50 میلی مولار افزایش، ولی در شوری بالاتر از آن کاهش یافت که پیش تیمار بذر در غلظت 200 میلی گرم در لیتر میکرو کلات آهن و نانو کلات آهن موجب شدت بخشیدن به این روند شد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان می دهد که جوانه زنی گیاه زوفا در اثر تنش شوری به شدت کاهش پیدا کرد؛ به طوری که در شوری 200 میلی مولار گیاهچه این گیاه قادر به رشد و استقرار نبوده و در شوری 250 میلی مولار نیز جوانه زنی در این گیاه صورت نمی گیرد. همچنین پیش تیمار بذر این گیاه در شرایط عدم تنش و تنش های ملایم نیز توجیه پذیر نبوده و پیش تیمار با میکرو کلات آهن دارای تاثیرات منفی و در بهترین حالت بی تاثیر بود، اما در سطوح شوری بالا استفاده از کلات آهن به خصوص در مقیاس نانو با غلظت 200 میلی گرم در لیتر به مدت 12 ساعت بر کاهش اثر شوری موثر است.

جنبه های نوآوری

 نقش عنصر آهن با روش پیش تیمار بذر جهت کاهش اثرات تنش شوری بر خصوصیات جوانه زنی بذر زوفا بررسی شد.
فناوری نانو به کار رفته در ساخت کود آهن و تاثیر آن در بهبود ویژگی های جوانه زنی در شرایط تنش شوری زوفا بررسی شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!