ارزیابی ریسک شغل هوشبری با استفاده از تلفیق روش های AHP-CoCoSo

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

افراد شاغل در شغل هوشبری به دلیل پیشرفت های صورت گرفته در تکنیک های بیهوشی و جراحی و همچنین ظهور تجهیزات مدرن و داروهای جدیدتر و نیز افزایش وظایف، مسیولیت ها و انتظارات از آن ها در معرض خطرات قابل ملاحظه ای می باشند؛ لذا پژوهش حاضر در این راستا و باهدف ارایه الگویی جهت ارزیابی ریسک خطرات موجود در این شغل انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه یک مطالعه توصیفی است.ابتدا با استفاده از منابع مختلف شامل مصاحبه با سه خبره دارای دانش کافی پیرامون موضوع و بررسی مقالات ریسک های شغل هوشبری استخراج گردید. در ادامه معیارهای مطالعه شامل شدت، احتمال و فرکانس مواجهه تعیین و وزن این معیارها با روش Analytic hierarchy process (AHP) محاسبه شد. درنهایت ریسک های مختلف با استفاده از روش CoCoSo اولویت بندی شد.  

یافته ها

بر اساس نتایج تعیین وزن معیارها با روش AHP مشخص شد معیار شدت با وزن 43/0 به عنوان مهم ترین معیار و معیار فرکانس مواجهه با وزن 27/0 کم اهمیت ترین معیار در این مطالعه می باشند. همچنین بین ریسک های موردبررسی استنشاق گازهای بیهوشی هنگام ماسک گیری و پر کردن vaporizer (R5) خطرناک ترین ریسک و تماس پوست با اسکراب یا خون، ترشحات بیمار و یا بافت های آلوده وی(R1) و نیدل استیک شدن حین رگ گیری و اسپاینال بیمار (R12) به ترتیب به عنوان دومین و سومین ریسک پرخطر در شغل هوشبری انتخاب شدند.

نتیجه گیری

در این مطالعه معیار شدت به عنوان مهم ترین معیارو استنشاق گازهای بیهوشی هنگام ماسک گیری، پرکردن vaporizer به عنوان مهم ترین ریسک شغل هوشبری تعیین شدند. همچنین مشخص شد روش پیشنهادی می تواند جهت ارزیابی ریسک و اولویت بندی خطرات شغلی در شغل هوشبری مورداستفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664288 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!