بررسی تاثیر روش های مختلف ضدعفونی بر کارایی، افت فشار و فاکتور کیفیت ماسک های پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کمبود ماسک در شرایط بحرانی مانند همه گیری مشکلات فراوانی ایجاد می کند. یکی از این راهکارهای موجود در این شرایط استفاده مجدد از ماسک ها پس از ضدعفونی می باشد. مطالعه حاضر باهدف بررسی تاثیر روش های مختلف ضدعفونی بر کارایی، افت فشار و کیفیت ماسک های پزشکی مورداستفاده توسط کادردرمان و تعیین کارایی فیلتراسیون آنها انجام شد.

مواد و روش ها

در مطالعه ی حاضر 4 مدل ماسک پزشکی مورداستفاده کادر درمان انتخاب و وارد مطالعه شد.سپس ماسک ها با روش های ضدعفونی توصیه شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری شامل روش های گرمایی، اتوکلاو، پرتو فرابنفش، غوطه وری در الکل 70 درصد و روش غوطه وری در هیپوکلریت سدیم ضدعفونی گردیدند ودرنهایت تاثیر هر روش ضدعفونی برروی کارایی، افت فشار و کیفیت ماسک ها با استفاده از سامانه آزمایشی تعیین گردید.

یافته ها

بر اساس نتایج حاصل از مطالعه،ضدعفونی ماسک ها با روش های گرمایی،اتوکلاو،تابش فرابنفش،غوطه وری در هیپوکلریت سدیم و غوطه وری در الکل 70 درصد به ترتیب باعث تغییر کارایی به میزان 58/5، 83/9، 15/8، 34/13و 38/20 درصد و تغییر افت فشار به میزان 12/9، 7، 92/6، 75/183و 13/16 پاسکال می شوند. همچنین فاکتور کیفیت ماسک ها پس از ضدعفونی در روش های گرمایی و اتوکلاو برخلاف سایر روش ها افزایش یافت.به علاوه بررسی کارایی فیلتراسیون مشخص نمود سه نوع از چهار نوع ماسک موردبررسی دارای کارایی کمتر از 85 درصد بودند.

نتیجه گیری

ضدعفونی ماسک های پزشکی با استفاده از روش گرمایی به دلیل کمترین تغییر در کارایی، افزایش ناچیز افت فشار و دردسترس بودن به عنوان بهترین روش ضدعفونی تعیین شد.همچنین روش غوطه وری در الکل 70 درصد به دلیل کاهش کارایی، افزایش افت فشار و تخریب ساختار ماسک ضعیف ترین روش ضدعفونی ماسک های پزشکی بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 221
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!