اثر عصاره سبوس برنج و تمرین هوازی بر شاخص های فشار اکسایشی بافت چربی سفید رت های چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

استرس اکسیداتیو یکی از اصلی ترین مکانیسم هایی است که  اثرات چاقی را  به وجود می آورد. فعالیت بدنی و استفاده از گیاهان دارویی دو راهکار اثرگذار بر مهار استرس اکسایشی در شرایط چاقی است. با وجود آنکه مطالعات متعددی در خصوص اثر تمرینات هوازی و گیاهان دارویی بر نشانگران فشار اکسایشی انجام شده، ولی اثر هم زمان تمرین هوازی و عصاره سبوس برنج بر نشانگران فشار اکسایشی در بافت چربی سفید مشخص نیست. بر این اساس، هدف این مطالعه تدوین اثر تمرین هوازی و عصاره سبوس برنج بر میزان آنزیم های SOD، CAT و غلظت MDA بافت چربی سفید در رت های تغذیه شده با غذای پر چرب بود.

روش بررسی

در یک کارآزمایی پیش بالینی، 30سر رت ماده نژاد ویستار به عنوان آزمودنی انتخاب و به صورت تصادفی در پنج گروه کنترل سالم، کنترل تغذیه شده با غذای پرچرب، تغذیه شده با غذای پرچرب تمرین هوازی، تغذیه شده با غذای پرچرب عصاره سبوس برنج و تغذیه شده با غذای پرچرب تمرین هوازی- عصاره سبوس برنج قرار گرفتند. برای ایجاد چاقی از تغذیه با روغن سرخ کردنی پالم استفاده شد. برنامه تمرین هوازی نیز دویدن روی نوار گردان به مدت چهار هفته و هفته ای پنج جلسه بود. عصاره سبوس برنج نیز شامل دریافت 60 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مدت 4 هفته و هفته ای 5 مرتبه به صورت گاواژ بود. پس از پایان دوره بافت چربی سفید برای تعیین میزان SOD، CAT و MDA پس از قربانی نمودن آزمودنی ها برداشته شد. 

یافته ها

دریافت غذای پرچرب موجب کاهش معنی دار میزان SOD (001/0=P) و کاتالاز (001/0=P) شد. در حالی که مقادیر MDA (001/0=P) را به طور معنی داری افزایش داد. تمرین هوازی موجب افزایش معنی دار میزان SOD و CAT شد، اما اثری بر میزان MDA نداشت. در حالی که عصاره سبوس برنج موجب افزایش معنی دار SOD و CAT شد و کاهش میزان MDA را به همراه داشت. برهمکنش تمرین و سبوس برنج بر پیامدهای مطالعه معنی دار نبود.

نتیجه گیری

از آنجایی که تمرین هوازی و سبوس برنج موجب کاهش استرس اکسیداتیو بافت چربی سفید شدند، پیشنهاد می گردد در شرایط تغذیه با غذای پر چرب می توان از این دو مداخله برای کاهش عوارض ناشی از تغذیه با غذای پر چرب استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
347 تا 354
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!